کاربرد توموگرافی مقطعی در تعیین موقعیت دندان مولر سوم نهفته نسبت به کانال آلوئلر فک پایین

پیام:
چکیده:
بیان مساله: جراحی دندان مولر سوم مندیبل یکی از جراحی های معمول در دندانپزشکی است. یکی از عوارض این جراحی ها، ناهنجاری در حس به علت آسیب دسته های حسی عصب آلوئولار فک پایین است. پرتونگاری پانورامیک روشی است، که معمولا برای ارزیابی رابطه ی دندان و کانال آلوئولارفک پایین)(ID) (Infra Dental Canal از آن استفاده می کنند.
هدف
با توجه به این که، این روش، یک تصویر دو بعدی از ناحیه ی مورد نظر به دست می دهد، هدف این بررسی مقایسه نتایج به دست آمده از توموگرافی خطی ناحیه در تعیین موقعیت کانال آلوئولار فک پایین نسبت به دندان مولر سوم با نتایج نمای پانورامیک بود.
مواد و
روش
شمار60 توموگرافی خطی و نیز، 60 پرتونگاری پانورامیک مربوط به 60 دندان نهفته ی مولر سوم مندیبل در بیماران بالای 25 سال مراجعه کننده به دانشکده ی دندانپزشکی ارزیابی گردید. میانگین فاصله ی عمودی آپکس دندان تا لبه ی بالایی کانال در هر دو گونه ی پرتونگاری از ناحیه تعیین و با یکدیگر مقایسه شدند. موقعیت باکولینگوالی کانال نیز، نسبت به دندان در توموگرافی ها تعیین شد.
یافته ها
میانگین فاصله ی عمودی در توموگرافی، 7/2 میلی متر و در پانورامیک 1/1 میلی متر بود. در 39 درصد موارد، کانال در موقعیت باکال و در 5/19 درصد موارد، در موقعیت لینگوالی نسبت به دندان قرار داشته است. در 5/41 درصد موارد، کانال در زیر دندان بوده است.
نتیجه گیری
نمای پانورامیک و توموگرافی خطی، از نظر تعیین فاصله ی عمودی ریشه ی دندان عقل نهفته تا کانال مندیبل، تفاوتی چشمگیر را نشان می دهند. بنابراین پیشنهاد می گردد در مواردی، که ارتباط نزدیک میان دندان و کانال عصبی در کلیشه ی پانورامیک دیده می شود، برای اطمینان بیشتر برای بررسی وضعیت کانال و دندان نسبت به هم، به ویژه از بعد باکولینگوالی، به فراهم کردن توموگرافی مقطعی اقدام شود. در ضمن، توموگرافی رابطه ی باکولینگوالی کانال نسبت به دندان را دقیقا نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p318013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!