مقایسه الگوی باکتریال و حساسیت آنتی بیوتیکی باکتری های عامل عفونت های ادراری با منشا بیمارستان و عفونت های ادراری اکتسابی از سطح جامعه در بانوان 35 - 13 ساله شهر کرد، 1383

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمان عفونت های مجاری ادراری(UTI) به عنوان یکی از شایع ترین عفونت های اکتسابی از جامعه و نیز عفونت های با منشا بیمارستان، به دلیل مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها با مشکل روبروست. این مطالعه به منظور تعیین شایع ترین علل باکتریال این گونه عفونت ها و مقایسه الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی UTI بیمارستانی با UTI اکتسابی از سطح جامعه در شهر شهرکرد انجام شد.
روش کار
این مطالعه تحلیلی- مقطعی برروی دو گروه از بیماران مبتلا بهUTI صورت گرفته است. گروه اول شامل 100 نفر از بیماران زن 13 تا 35 ساله بستری در بخش های مختلف بیمارستان های کاشانی و هاجر شهرکرد دارای علایم حادUTI و کشت ادرار مثبت و گروه دوم شامل 100 نفر از زنان 13 تا 35 ساله مراجعه کننده به آزمایشگاه سطح شهرکرد دارای علائم ادراری و کشت ادرار مثبت، بودند. هر دو گروه از نظر شایع ترین عوامل ایجاد عفونت و الگوی حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیک ها با استفاده ازروش دیسک دیفیوژن بررسی شدند. نتایج حاصل در دو گروه از طریق آزمون تی با یکدیگر مقایسه گردیدند.
نتایج
در مجموع ارگانیسم های عامل UTI بیمارستانی به ترتیب شامل ای کولای، کلبسیلا، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، پسودوموناس، انتروباکتر و ارگانیسم های به دست آمده ازUTI اکتسابی از جامعه به ترتیب شامل ای کولای، کلبسیلا، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، پروتئوس، پسودوموناس و سیتروباکتر بودند. بیشترین مقاومت ایزوله های باکتری ای کولای در دو گروه، نسبت به آمپی سیلین و پس از آن نسبت به کوتریموکسازول مشاهده شد. به جز کوتریموکسازول و سفالوتین، حساسیت آنتی بیوتیکی در دو گروه تفاوت آماری معنی داری داشت (P<0.05). سفتی زوکسیم موثرترین آنتی بیوتیک در درمانUTI بیمارستانی و نیتروفورانتویین موثرترین دارو در درمان UTI اکتسابی از جامعه، شناسایی گردیدند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد میزان مقاومت پاتوژن های شایع، خصوصا انواع بیمارستانی در حال افزایش است و این موضوع استفاده مناسب از آنتی بیوتیک ها را در درمان UTI ضروری می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p318603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!