بررسی شیوه ها و روش های کاهش آبهای به حساب نیامده: مطالعه موردی شهر سی سخت

پیام:
چکیده:
آب به حساب نیامده میزان آب تولید شده ای است که قبل از اندازه گیری و تحویل به مشتری، به صورت نشت و دیگر راه ها تلف می شود. این مقوله از جنبه های زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است. در این خصوص از آنجایی که هدر رفت آب همواره در سیستم های توزیع آب شهری مطرح می باشد، لذا، شناسایی عوامل بروز آن و عوامل موثر بر میزان آن ضروری است تا به کمک آن بتوان به بررسی راهکارهای کاهش و اجتناب از آن پرداخت. در تحقیق حاضر با انتخاب شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد سعی گردیده جوانب مختلف موضوع مورد بررسی و بر مبنای روش تحقیق تدوین شده فعالیتهای مورد نیاز صورت پذیرد. به طور کلی در این تحقیق روش بررسی در دو بخش بررسی آب به حساب نیامده فیزیکی و غیر فیزیکی متمرکز شده و در هر بخش جزییات موضوع به طور کامل مورد توجه واقع گردیده است. روش تحقیق در بخش آب به حساب نیامده غیر فیزیکی شامل بررسی علل و عوامل بروز تلفات ناشی از انشعابات غیر مجاز، دستکاری در کنتورها، خطاهای سیستم قرائت کنتورها و خطاهای موجود ناشی از عدم دقت کنتورها و در نهایت برآورد میزان تاثیر این عوامل بر کل هدر رفت آب در شهر سی سخت بوده و بررسی راهکارهای علمی و عملی در خصوص کاهش و کنترل آن بوده است. در بخش فیزیکی نیز، شناسایی عوامل بروز هدر رفت از جنبه های مختلف مورد توجه قرار گرفته و با نصب تجهیزات اندازه گیری و سنجش، از قبیل ثباتهای فشار و جریان و استفاده از روابط موجود، نسبت به تعیین میزان هدر رفت در این بخش و نحوه کاهش و کنترل آن بررسی های لازم صورت گرفته است. بر اساس نتایج تحقیق در شهر سی سخت از 1014700 متر مکعب آب تولیدی سالانه، بالغ بر 483260 متر مکعب 47.6) درصد(در دو بخش فیزیکی با 349195 متر مکعب 34.4) درصد(و غیر فیزیکی با 134065 متر مکعب 13.2) درصد(تلف گردیده و به حساب نمی آید. این مقدار نزدیک 16.63 درصد بیشتر از آب به حساب نیامده کل کشور، که برابر 31 درصد است، می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p320280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!