بررسی توده استخوانی در زنان مبتلا به کمرددرهای پس از یائسگی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمر درد یک علامت شایع در افراد جامعه به ویژه در سالمندان و شایعترین چهره بالینی استئوپوروز بوده و نشانه ای از شکستگی مهره ها نیز به شمار می آید. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی کاهش توده استخوانی در بیماران یائسه که به علت کمر درد مراجعه کرده اند انجام شده است.
مواد و روش ها
155 بیمار زن یائسه مبتلا به کمر درد وارد مطالعه شدند. فراوانی استئوپروز و استئوپنی با اندازه گیری تراکم استخوان (Bone mineral densiy BMD gr/cm2) در نواحی ستون فقرات کمری و مفصل ران با یک دستگاه سنجش تراکم نورلند مدل Excell با روش Dual-energy x-ray absorptiometry (DXA) تعیین شد. پارامترهای Z-score، T-score ناحیه فقرات کمری (L2-L4) و ناحیه گردن استخوان ران (Femoral neck) تعیین شد. فراوانی استئوپوروز و استئوپنی بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی تایید شد. بیماران مبتلا به بیماری های اسکلتی عضلانی التهابی، کمردردهای التهابی، فتق دیسک بین مهره ای، بیماری های بدخیم و عفونی ستون فقرات، بیماران با سابقه جراحی ستون فقرات، جراحی رحم و تخمدان و بیماران تحت درمان با استروئیدهای خوراکی یا تزریقی از مطالعه خارج شدند. در آنالیز آماری از آزمون t و مربع کای استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 64 ± 8 سال و میانگین مدت یائسگی 16 ±9 سال بود. BMD فقرات کمری (L2-L4) معادل 0.70±0.13 g/cm2 و گردن استخوان ران 0.79 ± 0.18 g/cm2 بود. در ناحیه فقرات کمری %30 بیماران و در ناحیه گردن استخوان ران %56 بیماران استئوپوروز داشتند. %61.5 بیماران حداقل در یک ناحیه از فقرات کمری یا گردن استخوان ران استئوپوروز نشان دادند. در ناحیه فقرات کمری %40 بیماران Z-score کمتر از -1 و %22 کمتر از -2 داشتند و در ناحیه گردن استخوان ران این نسبت به ترتیب %37 و %11 بوده است. تراکم استخوان گروه سنی 70 سال و بالاتر در مقایسه با گروه سنی زیر 70 سال در ناحیه گردن استخوان ران به مقدار %14 و در ناحیه فقرات کمری به مقدار %10 کمتر بود)به ترتیب، p<0.02 و (p<0.01. خطر بروز استئوپوروز 10 سال پس از شروع یائسگی 5.6 برابر افرادی بود که از مدت یائسگی آنها کمتر از 10 سال گذشته بود.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد که اکثر زنان یائسه مبتلا به کمر درد، دچار استئوپنی و یا استئوپوروز در ناحیه ستون فقرات و به ویژه استخوان ران هستند و به این علت در معرض خطر شکستگی مهره ها و تشدید کمردرد و نیز شکستگی استخوان ران هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
341
لینک کوتاه:
magiran.com/p327694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!