میزان آگاهی ماماها از قوانین حقوقی و مصرف داروها در مامایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ماما به عنوان ارایه کننده خدمات بسیار متنوع از قبیل مشاوره قبل از ازدواج، مراقبت های قبل، حین و پس از زایمان، مراقبت از نوزاد و درمان برخی از بیماری های زنان به قشر عظیمی از جامعه، باید با حیطه قانونی وظایف خویش آشنا باشد. آگاهی درست و کافی از قوانین و مقررات در هر حرفه منجر به کاهش تخلفات و تبعات ناخوشایند آن خواهد شد. ضمن این که بررسی آگاهی های افراد امکان طراحی صحیح برنامه های آموزشی را فراهم می کند و شاخص مهمی در ارزیابی وضعیت پرسنل بهداشتی درمانی می باشد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان آگاهی ماماهای شاغل استان مازندران از قوانین و مقررات مامایی می باشد.
روش بررسی
140 نفر از ماماهای شاغل در مراکز دولتی و خصوصی استان مازندران از طریق نمونه گیری به روش تصادفی در مطالعه ای توصیفی وارد شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه خودایفا مشتمل بر 2 بخش اطلاعات فردی 5) سوال(و سوالات آگاهی سنجی 55) سوال 3 گزینه ای(و در مقیاس کلی 0-55 نمره جمع آوری گردید. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ (%75) و آزمون پیرسون (%78) طی مطالعه ای مقدماتی تایید گردید. نتایج با استفاده از آمار توصیفی تحت نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
از 140 ماما، %86.4 کارشناس، %10.7 کاردان، %2.9 کارشناس ارشد بوده اند. متوسط سابقه کار افراد مورد مطالعه 11.1 سال بود که در دامنه حداقل و حداکثر 1-30 سال متغیر می باشد. میانگین کل آگاهی واحدهای مورد پژوهش 41.2 است که حداکثر و حداقل نمره کسب شده به ترتیب 51 و 14 می باشد. %64.2 از افراد در این مطالعه دارای آگاهی خوب)نمرات (41-55، %35 آگاهی متوسط)نمرات (21-40 و %0.8 دارای آگاهی ضعیف)نمرات کمتر از (20 هستند. آگاهی ماماها در بعضی زمینه ها ضعیف و درصد پاسخ صحیح به تعدادی از سوالات کمتر از 50 می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به این که آگاهی %40 از افراد مورد مطالعه در سطح کم تا متوسط قرار دارد، شناخت علل و عوامل موثر در این مساله بسیار مهم است و در این میان موضوعاتی که در مطالعه حاضر دارای پاسخ صحیح کمتری بوده اند می توانند مورد توجه بیشتری قرار گیرند و لازم است زمینه سازی جهت کاربردی نمودن اطلاعات و افزایش حساسیت ماماها نسبت به قوانین و مقررات جاری مامایی به عمل آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
132
لینک کوتاه:
magiran.com/p330960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!