بررسی حوادث شغلی ناشی از فعالیت های ساختمانی در مراجعه کنندگان به اداره کار و امور اجتماعی شهر رفسنجان (81-79)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
صدمات ناشی از حوادث از مهم ترین علت های مرگ و میر و معلولیت در جوامع انسانی هستند. در این میان حوادث ناشی از فعالیت های ساختمانی از اهمیت خاصی برخوردارند. مطالعه حاضر بر آن است تا به بررسی فاکتورهای موثر در بروز و عوارض ناشی از حوادث ساختمانی در مراجعین به اداره کار و امور اجتماعی شهر رفسنجان بپردازد.
مواد و روش ها
تمامی مصدومین شاغل در فعالیت ساختمان سازی که طی سال های 1381-1379 فهرست آن ها در اداره کار و امور اجتماعی شهر ثبت شده بودند بررسی شدند. اطلاعات با مراجعه به پروند های موجود در مرکز فوق الذکر، افراد حادثه دیده و اطرافیان آن ها وارد یک چک لیست گردیده است. اطلاعات شامل سن، جنس، سطح سواد، وضعیت تاهل، وضعیت بیمه، نوع فعالیت، سابقه کار، علت حادثه، عضو آسیب دیده و نتیجه حادثه بوده است. از روش های آماری پارامتریک (آزمون نسبت ها، t-test، آزمون همبستگی) و غیررپارامتریک (Chi-Square، Fisher-Exact) برای بررسی اختلافات بین گروه ها استفاده شده است.
یافته ها
میانگین سنی مصدومین (70 نفر)، 11.1±35.8 (حداقل=11 و حداکثر=55) سال بود. (6/98%، 69 نفر) آسیب دیدگان مرد و بیش از چهارپنجم آن ها (83%، 58 نفر) متاهل بوده اند. علت (36%، 25 نفر) حوادث بی احتیاطی و (30%، 21 نفر) به علت عدم استفاده از وسایل ایمنی گزارش شده بود. (23%، 16 نفر) افراد آسیب دیده در بخش جوشکاری ساختمان مشغول بوده و کمترین تعداد حادثه دیدگان در قسمت برقکاری ساختمان (9/7%، 5 نفر) فعالیت داشته اند. مصدومین اکثرا سابقه کار کمتر از 5 سال (45%، 31 نفر) داشته اند. حدود (18%، 12 نفر) از مصدومین فوت شده بودند و (30%، 21 نفر) حوادث منجر به معلولیت دایمی فرد شده بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد آموزش های مربوط به ایمنی و رعایت اصول مربوطه در حین انجام کار به ویژه برای افرادی که سابقه کار کمی دارند به پیشگیری از بروز حوادث کمک خواهد نمود. اگرچه در دسترس بودن و التزام به استفاده از وسایل حفاظت فردی از اهمیت بالایی برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
326
لینک کوتاه:
magiran.com/p331755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!