عوامل مرتبط با اختلال خواب در بیماران بستری بخش های داخلی و جراحی مرکز آموزشی درمانی حضرت علی ابن ابیطالب (ع) دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (1382)

چکیده:
زمینه و هدف
همواره ازخواب به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای بشر یاد شده است و نیاز یک بیمار به خواب بیش از فرد سالم است نتایج مطالعات اخیر حاکی است که بیماری و بستری شدن در بیمارستان، ارتباط تنگاتنگی با اختلال خواب دارد. در این پژوهش سعی شده عوامل مرتبط با اختلال خواب در بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی مرکز آموزشی درمانی حضرت علی ابن ابیطالب (ع) دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مورد ارزیابی قرار گیرد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی، از طریق پرسش نامه پژوهشگر ساخته انجام گرفت. تعداد نمونه با بهره گیری از فرمول تعیین حجم با احتمال 80% شیوع اختلال خواب برابر 245 نفر تعیین شد و سعی گردید به روش نمونه گیری متوالی و به تعداد مساوی از بخش های داخلی و جراحی انتخاب گردند اطلاعات پس از جمع آوری به صورت آمار توصیفی بیان و برای تعیین ارتباط بین مشخصات دموگرافیک و نوع بخش با دیدگاه بیماران، از آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده گردید.
یافته ها
از تعداد کل نمونه ها، 2/51% را مرد و 8/48% را زن تشکیل داد بیشترین گروه سنی را افراد کمتر از 25 سال تشکیل می دادند (9/33%). از نظر تغییر کیفیت خواب، 1/49% نمونه ها اظهار داشتند که کیفیت خواب آن ها کاهش داشته است. در مقایسه بین عوامل موثر بر اختلال خواب، اختلاف معنی دار وجود داشت به طوری که بیشترین نقش را عوامل فردی، بعد عوامل محیطی و در آخر عوامل مراقبتی به خود اختصاص دادند (P<0.001). در بین عوامل فردی موثر بر اختلال خواب، بیشترین عامل را درد و ناراحتی تشکیل داد و در بین عوامل محیطی، بیشترین نقش مربوط به صدای آه و ناله بیماران، تشک بیمارستان، حرارت اتاق و صدای حرکت وسایل بیمارستان بود و بالاخره در بین عوامل مراقبتی بیشترین نقش را بیدار ماندن برای دریافت دارو و یا داشتن سرم به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری
با عنایت به اینکه نیمی از بیماران مورد مطالعه از اختلال خواب طی مدت بستری در بیمارستان شاکی بودند و با توجه به نظرات آن ها در مورد عوامل موثر براختلال خواب، اجرای اقدامات لازم در جهت کنترل و یا رفع عوامل مورد نظر پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
270
لینک کوتاه:
magiran.com/p332155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!