تاثیر اسید جیبرلیک بر کاهش ترک خوردگی پوسته پسته، میزان آفلاتوکسین و کیفیت خشک میوه پسته

چکیده:

پوست سبز پسته به عنوان مانعی موثر، حفاظت از مغز را در برابر قارچ ها و حشرات به عهده دارد. ترک خوردگی پوست در هنگام برداشت باعث می شود که مغز پسته مورد حمله قارچ ها قرار گیرد. تاکنون شیوه موثری برای جلوگیری از این عارضه گزارش نشده است. به منظور مطالعه کنترل ترک خوردگی پوشینه پسته به کمک اسید جیبرلیک پژوهش حاضر در یک باغ تجارتی در شهرستان رفسنجان طی سال های 1380-81 انجام گردید. تیمارهای اسید جیبرلیک به غلظت های 0، 25، 50 و 100 میلی گرم در لیتر روی پسته رقم اوحدی در دو نوبت شروع مرحله رشد لپه ها و یک ماه بعد از آن تا حد آب چک محلول پاشی شدند. اسید جیبرلیک به طور معنی داری مانع ترک خوردگی پوسته سبز میوه پسته شد ولی کمترین ترک خوردگی مربوط به اسید جیبرلیک 50 و 100 میلی گرم در لیتر بود. کاهش ترک خوردگی پوست سبز پسته باعث جلوگیری از نفوذ قارچ آسپرژیلوس به داخل میوه پسته شد. با کشت برون بر، میان بر، و درون بر پسته روی محیط کشت اختصاصی آسپرژیلوس مشخص شد که تیمار اسید جیبرلیک روی نفوذ قارچ آسپرژیلوس به فرابر میوه پسته در مقایسه با شاهد تفاوت معنی داری دارد. با اندازه گیری میزان آفلاتوکسین مغز پسته مشخص شد که بیشترین میزان زهرابه آفلاتوکسین را شاهد داشته (6.25 ppb) و مغز پسته های تیمار شده با اسید جیبرلیک کمترین میزان زهرابه آفلاتوکسین (0.5 ppb) را داشتند. اسید جیبرلیک باعث کاهش لغزندگی پوست سبز میوه پسته شد و با افزایش غلظت این ماده میزان لغزندگی پوست سبز پسته کاهش یافت. این ماده تاثیر معنی داری بر درصد خندانی، وزن میوه، وزن مغز و میزان مواد جامد محلول مغز پسته نداشت. اسید جیبرلیک میزان چربی مغز و کلروفیل پوست سبز و مغز را افزایش داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p332201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!