بررسی مقایسه ای تاثیر میزان روی پلاسمای خانمهای باردار بر بروز پارگی زودرس کیسه آب حاملگی های ترم و پره ترم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عنصر روی جهت رشد و تکامل انسان ضروری بوده و در باروری انسان نیز اهمیت بسزایی دارد. برخی تحقیقات نشان داده است که مقادیر پایین روی پلاسما ممکن است در پارگی زودرس کیسه آب جنین نیز نقش داشته باشد لذا تحقیق حاضر با هدف ارزیابی ارتباط پارگی زودرس کیسه آب در حاملگی های ترم و پره ترم با سطح روی سرم خون مادران باردار انجام گردید.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع مورد شاهدی بود و پس از تعیین حجم نمونه طی محاسبات آماری نمونه خون 120 خانم باردار مورد بررسی قرار گرفت که 60 نفر مبتلا به پارگی کیسه آب (گروه مورد) و 60 نفر مادر باردار با کیسه آب سالم (گروه شاهد) بودند که از هر گروه 30 نفر با حاملگی ترم و 30 نفر با حاملگی پره ترم در نظر گرفته شده بودند. روش نمونه گیری، آسان بود. پس از جدا سازی پلاسمای خون، میزان روی موجود با استفاده از روش اسپکترومتری اندازه گیری شد. جمع آوری داده ها با توجه به پرسشنامه موجود در طی مصاحبه و چک لیست که با نتایج آزمایشگاه مشخص می گردید تکمیل و پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها توسط نرم افزار SPSS.10 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و برای توصیف اطلاعات از شاخصهای مرکزی، پراکندگی، نسبت و برای تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری t، مجذور کای، محاسبه CI و OR استفاده شد و سطح معنی داری آزمون ها کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میزان روی پلاسمای مادران مبتلا به پارگی کیسه آب بطور قابل توجهی کمتر از گروه شاهد بود (p<0.05) و بین گروه ترم و پره ترم از نظر میزان روی پلاسما در هر گروه اختلاف آماری معنی داری دیده نشد (p<0.05) اما بین تحصیلات و میزان روی پلاسما ارتباط مستقیمی دیده شد (p<0.05).
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر بین کاهش میزان روی پلاسما و بروز پارگی زودرس کیسه آب ارتباط وجود داشت اما در زمینه لزوم مکمل درمانی روی در دوران بارداری تحقیقات گسترده تری نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p345932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!