مروری بر دستگاه های محدود کننده ی جسمانی و معرفی گونه ای تازه از این دستگاه در کنترل و درمان دندانپزشکی کودکان ناتوان

پیام:
چکیده:
بیان مساله: متاسفانه، تعدادی از کودکان کشورمان به دلایلی گوناگون، مانند بیماری های ارثی، روانی، حوادث دوران بارداری، سن پدر و مادر و ازدواج های خانوادگی به عقب ماندگی ذهنی و جسمی دچار بوده؛ که انجام خدمات دندانپزشکی برای آنان به صورت معمول کاری دشوار است.
هدف
هدف از ساخت دستگاه نگهدارنده ی جسمانی، که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی شده است، امکان پذیر کردن انجام خدمات دندانپزشکی برای این گونه کودکان بوده و آسانی و کارایی درمان از نظر دندانپزشکان و پدر و مادر کودک ارزیابی می گردد.
شرح مقاله: در این نوشتار انواع گوناگون دستگاه نگهدارنده ی جسمانی از گونه ی ابتدایی آنها تا انواع تکامل یافته ی امروزی بررسی و ارزیابی شده و برتری ها و معایب هر یک سنجیده می شود. پس از طراحی و ساخت دستگاه نگهدارنده جسمانی، که در حقیقت، آمیزه ای از دستگاه های ارایه شده پیشین به وسیله ی کارخانه های معتبر جهان است، میزان کارایی و آسانی کار دندانپزشکی، از دید دو گروه دندانپزشکان و پدر و مادر بیمار به وسیله ی پرسشنامه ارزیابی می شود. بیماران، از نظر میزان ناتوانی رده بندی شده و مواردی، چون امکان دسترسی بهتر به محیط دهان، پایین آوردن زمان لازم برای درمان، آسانی بیشتر انجام خدمات دندانپزشکی، کاهش احتمال ایجاد آسیب به بیمار و سرانجام، بهبود کیفیت خدمات دندانپزشکی در 20 کودک ناتوان با سرپرستی موسسه خیریه ی نرجس شیراز، که با وسیله ی یاد شده، درمان دندانپزشکی برای آنان انجام شده، ارزیابی گردیده و با 20 کودک ناتوان مقایسه گردید، که به صورت عادی درمان شده بودند.
نتیجه گیری
در کل، می توان گفت، که استفاده از ابزار محدود کننده ی جسمانی با پیشرفتی، که در طراحی و ساخت آنان انجام گرفته، امری بسیار موثر و کمک کننده در درمان دندانپزشکی کودکان ناتوان به شمار آمده و به این ترتیب، راحتی و رضایت بیشتر کودک، پدر و مادر و سرانجام خود دندانپزشک، با مهار بهتر بیمار بر روی صندلی دندانپزشکی فراهم آورده می شود. با ساخت این وسیله در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، که آمیزه ای از ابزارهای ساخته شده ی پیشین بوده، تلاش گردیده است تا با از میان بردن نارسایی ها و کمبودهای موجود در ابزارهای پیشین، کارایی، راحتی و آسانی بیشتر در مهار جسمانی بیمار فراهم گردد. این هدف ها، در ارزیابی کلی به عمل آمده از این وسیله، به خوبی برآورده گردیده است
زبان:
فارسی
در صفحه:
135
لینک کوتاه:
magiran.com/p357448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!