مطالعه توان تثبیت نیتروژن مولکولی سه رقم اصلی سویای کشور در همزیستی با باکتری برادی ریزوبیوم ژاپونیکوم به روش رقت ایزوتوپی نیتروژن - 15 در ایران

پیام:
چکیده:
مطالعه گلدانی حاضر با هدف مقایسه توان همزیستی سه رقم اصلی سویای کشور؛ سحر، ویلیامز و کلارک 63 در همزیستی با یک سویه کاملا موثر باکتری برادی ریزوبیوم ژاپونیکوم در قالب بلوک های کامل تصادفی، در خاک فاقد باکتری بومی همزیست و دارای نیتروژن کم در شرایط مناسب اتاق رشد با چهار تکرار انجام گرفت. در هر گلدان به میزان 5/3 کیلوگرم خاک یکنواخت شده توزیع و هر بذر با یک میلی لیتر از مایه تلقیح سویه کاملا موثر گلدکت با غلظت 108 باکتری در میلی لیتر تلقیح شد. به منظور بررسی مقادیر نیتروژن مولکولی تثبیت شده به روش ایزوتوپی نیتروژن- 15 به گیاهان تثبیت کننده و مرجع، به ترتیب سولفات آمونیوم نشاندار با غنای 616/9 و 086/2 درصد اتم نیتروژن 15 اضافی در مقادیر 67/6 و 33/30 میلی گرم در کیلوگرم داده شد. رطوبت گلدان ها با آب مقطر در حدود 80 درصد ظرفیت رطوبی مزرعه نگه داشته شد. عملیات برداشت گیاهان به صورت سبز، در مرحله دانه بندی کامل سویا صورت گرفت. بر اساس نتایج حاصل، رقم سحر نسبت به دو رقم ویلیامز و کلارک -63، در اکثر شاخص های معتبر از جمله مقدار نیتروژن حاصل از هوا درگیاه، وزن خشک اندام هوایی، وزن خشک غده های ریشه ای وکل وزن خشک گیاه، برتری معنی داری نشان داد. در هر سه رقم سویا بالغ بر90 درصد نیاز نیتروژن از طریق همزیستی تامین شد. تفاوت ارقام سویا برخلاف شاخص «درصد نیتروژن حاصل از هوا در گیاه» در شاخص «مقدار نیتروژن جذب شده از هوا در گیاه» معنی دار و معلوم شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p362211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!