بررسی اثر رادیوتراپی لگن بر روی مقادیر سرمی آنتی ژن اختصاصی پروستاتدر بیمارانی که به علت بدخیمی های لگنی غیر سرطان پروستات تحت رادیوتراپی قرار گرفته اند

چکیده:
سابقه و هدف
آنتی ژن خاص پروستات (PSA) مهمترین تومور مارکر از نظر تشخیص و غربالگری، مرحله بندی تومور، تعیین میزان باقیمانده تومور پس از انجام عمل پروستاتکتومی رادیکال و بررسی پاسخ سرطان پروستات به رادیوگرافی به شمار می رود. هدف از مطالعه تعیین اثر رادیوتراپی روی میزان PSA در بیمارانی که هیچ گونه نشانه بالینی از بیماری پروستات ندارند، بوده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر در فاصله زمانی بین مهرماه 1382 لغایت بهمن ماه 1383 در بخش رادیوتراپی انکولوژی بیمارستان امام حسین انجام شد. سطح سرمی PSA با استفاده از روش رادیوایمونواسی (RIA) اندازه گیری شد و مقادیر به دست آمده از دو گروه با استفاده از آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مقادیر سرمی PSA در 50 بیمار که به دلیل بدخیمی های لگن غیر از سرطان پروستات مورد رادیوتراپی لگن قرار گرفته بودند (با دوز 45 تا 65 گری) اندازه گیری شد و با مقادیر سرمی PSA در 64 مرد سالم (گروه شاهد) که از نظر سنی با گروه بیماران همسان شده بودند و همچنین هیچ سابقه ای از سرطان پروستات یا رادیوتراپی لگن نداشتند مقایسه شد. متوسط میزان PSA در گروه رادیوتراپی شده کمتر از گروه شاهد بود. ([P=0.0091] 1.32 در برابر 0.87).
نتیجه گیری
با توجه به مطالعه انجام شده می توان دریافت که رادیوتراپی منجر به کاهش دایمی تولید PSA در غده پروستات می شود ولی میزان آن را به صفر نمی رساند و سطح PSA در حد قابل اندازه گیری باقی می ماند. بنابراین در هنگام تفسیر میزان PSA در بیماران مبتلا به سرطان پروستات پس از انجام رادیوتراپی باید نقش سلول های پروستاتیک سالم (و در عین حال تحت تابش قرار گرفته) را در تولید بخشی از PSA سرمی قابل اندازه گیری مد نظر قرار داد و از تکیه کردن بر مقادیر PSA سرمی پس از عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال (0.0-0.2 ng/ml) اجتناب کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p363508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!