بررسی ظرفیت چشمه ی اتصال از نقطه نظر مبنای مقاومتی با شرایط هندسی متفاوت

چکیده:
چشمه اتصال یکی از مهم ترین المان های قاب خمشی فولادی در انتقال نیروی جانبی است. این المان بعضا به علت رفتار شکل پذیر خود، شکل پذیری کلی قاب خمشی را به همراه تیرها، که خود عضوی شکل پذیرند، افزایش می دهد. طراحی درست این ناحیه و اجزا و جزییات آن ممکن است بر کارایی کلی قاب خمشی فولادی تاثیر زیادی داشته باشد. با توجه به این که تاکنون تحقیقات کمی در مورد رفتار لرزه ای چشمه اتصال، خصوصا با تیرهای نابرابر در دو طرف، صورت گرفته است و تاثیرات نابرابری تیرها در دو طرف، بر چشمه اتصال در هنگام بارهای رفت و برگشتی کم تر مورد توجه بود هاست. هدف اصلی این نوشتار بررسی تحلیلی ظرفیت چشمه اتصال خصوصا در تیرهای نابرابر در دو طرح بر مبنای «طراحی مقاومتی چشمه اتصال» است.
روش تحقیق در این نوشتار به این صورت است که ابتدا مشخصات یک نمونه سرهم بندی شده آزمایشگاهی در نرم افزار اجزای محدود ANSYS مدل سازی می شود و با استناد به انطباق جواب آزمایشگاهی و جواب تحلیلی، نمونه هایی تحلیلی که از نقطه نظر پارامتر هندسی چشمه اتصال، ارتفاع تیرهای دو طرف و ضخامت بال ستون متفاوت اند، مدل سازی می شوند. سپس نتایج لرزه ای چشمه اتصال برای بررسی و مقایسه ظرفیت های پیشنهادی آیین نامه ها از نظر مبنای مقاومتی (فرمول ارایه شده در استاندارد 2800) برای چشمه اتصال به کار می رود.
نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از این است که فرمول های ارایه شده در استاندارد 2800 (ویرایش سوم) در مورد تخمین ظرفیت چشمه اتصال در برخی شرایط هندسی محافظه کارانه و در برخی غیر محافظه کارانه است. هنگامی که ضخامت بال ستون افزایش می یابد ظرفیت چشمه اتصال که در استاندارد 2800 ارایه شده است، نسبت به مقدار به دست آمده از نتایج تحلیل در این تحقیق کم تر است و هنگامی که ضخامت بال ستون کاهش می یابد در حالتی که ستون تنها به یک تیر متصل است، یا در تیرهای برابر، نتایج تحقیق نسبت به استاندارد 2800 کم تر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p373572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!