مبانی فقهی حقوق مالکیت معنوی در فقه شیعه
نویسنده:
چکیده:
حقوق مالکیت معنوی یا فکری امروزه اهمیت زیادی یافته به گونه ای که در دانشگاه های جهان جایی را به خود اختصاص داده و به دلیل ارزش و مالیت زیاد آن درآمدهای سرشاری را عاید دولت ها می کند. در دنیای اسلام هر چند به طور رسمی و به شکل کنونی دیر به آن پرداخته شده است موضوع یاد شده سابقه طولانی دارد و فقهای اسلام اعم از شیعه و اهل سنت درباره آن تحقیقاتی به عمل آورده و به اظهار نظر پرداخته اند. برخی از فقهای اسلام در مخالفت و عدم مشروعیت حقوق یاد شده سخن گفته و به ارایه دلیل پرداخته اند و برخی نیز در مشروعیت آن سخن گفته اند. در نوشتار حاضر، مبانی فقهی شیعه اعم از مخالفان و موافقان حقوق یاد شده مورد بررسی قرار گرفته و مشروعیت حقوق یاد شده نتیجه گرفته شده است. و در پایان راه های انتقال حقوق یاد شده از دیدگاه فقه شیعی، همچون اجاره، بیع، صلح، هبه معوضه و غیر معوضه و... مورد اشاره و بررسی واقع شده و بر خلاف برخی از فقهای شیعه و اهل سنت که بیع حقوق یاد شده را صحیح نمی دانند به دلیل سیر تحول مال و مالیت و بیع و تفاوت معیار مال و مالیت در امروز و گذشته صحت بیع حقوق مزبور نتیجه گرفته شده است. همچنین به خاطر در نظر گرفتن حق جامعه در کنار حق فرد به محدودیت زمانی حقوق یاد شده حکم گردیده و همانند حق ساختن چند طبقه ساختمان (تعلی) تعیین مدت آن به عهده عرف نهاده شده است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p377220
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
احکام ورشکسته (مفلس) در فقه امامیه
سجاد شهبازی احمدی*،
نشریه فقهی و حقوقی عرشیان فارس، زمستان 1402 -
بازپژوهی نقش دلالت های التزامی در استنباط فقهی
مرتضی نوروزی، *، حسین ناصری
نشریه مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق، پاییز و زمستان 1402 -
زنبورداری حلال از دیدگاه فقه اسلامی
*
پژوهشنامه حلال، زمستان 1401 -
لزوم فوریت یا عدم فوریت اجرای قصاص عضو (در فقه امامیه و مذاهب خمسه)
عبدالکریم عبداللهی نژاد*، ابوالفضل قابل،
نشریه جامعه شناسی سیاسی ایران، امرداد 1401