بررسی اثر اسید آسکوربیک بر سطح سرمی لیپیدها در خرگوشهای نر تغذیه شده با کلسترول بالا

پیام:
چکیده:
هدف
اکسید اسیون لیپوپروتیین ها مهمترین عامل ایجاد آترواسکلروز می باشد و ویتامینC آنتی اکسیدانی است که موجب کاهش اکسیداسیون LDL ها و کاهش سطح سرمی چربی ها می شود. این مطالعه با هدف بررسی اثر اسید آسکوربیک بر سطح سرمی لیپیدها در خرگوش های نر تغذیه شده با کلسترول بالا صورت گرفت.
روش ها
این تحقیق یک مطالعه تجربی می باشد که در سال 1384 در گروه علوم تشریحی دانشکده پزشکی اصفهان انجام گردید 20 عدد خرگوش نر سفید (با متوسط وزن 950گرم) تهیه، پس از توزین قبل از شروع تغذیه نمونه خونی جهت اندازه گیری سطح سرمی کلسترول، تری گلیسرید LDL،HDL،VLDL گرفته و آنها را به دو گروه مساوی تقسیم شدند سپس به مدت 40 روز تحت رژیم غذایی خاص قرار داده شدند به گروه شاهد (n=10)، کلسترول + آب آشامیدنی معمولی و گروه مورد (n=10)، کلسترول + آب آشامیدنی معمولی + اسید آسکوربیک خورانده شد بعد از 40 روز از حیوانات آزمایشگاهی، نمونه خونی مجدد اخذ شد و مقادیر این پارامترها، اندازه گیری شد.
نتایج
پس از 40 روز میزان سطح سرمی کلسترول، تری گلیسیرید، LDL،HDL،VLDL در گروه های بعد از آزمایش نسبت به قبل از آزمایش اختلاف معنی داری نشان داد (P=0.001) همچنین بعد از تجویز رژیم غذایی در مقایسه بین گروه شاهد نسبت به گروه های مورد اختلاف معنی دار نشان داده شد (P=0.001).
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها نقش ویتامین C به عنوان آنتی اکسیدان در کاهش مقادیر کمی لیپوپروتیین های سرم مشخص می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p389515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!