شیوع آنتی بادی های ضد توکسوپلاسمایی در زنان باردار استان چهار محال و بختیاری با استفاده از روش ایمنوفلورسانس غیر مستقیم در سال 85 - 1384

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توکسوپلاسموزیس مادرزادی به عنوان یکی از خطیرترین اشکال عفونت توکسوپلاسمایی هنگامی رخ می دهد که زنان برای اولین بار در خلال دوره بارداری به عفونت مبتلا گردند. بنابراین در هر جامعه ای آگاهی از میزان شیوع آنتی بادی های ضد توکسوپلاسمایی در زنانی که در سنین باروری و یا دوران آبستنی بسر می برند حایز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف آگاهی از شیوع سرمی آنتی بادی های ضد توکسوپلاسمایی در سه ماهه ی اول دوران بارداری زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی استان چهارمحال و بختیاری انجام پذیرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 384 خانم باردار (سه ماهه اول بارداری) به روش نمونه گیری سهمیه ای آسان انتخاب گردیدند و نمونه های سرمی تهیه شده از آنان از نظر وجود آنتی بادی های ضد توکسوپلاسمایی تام با استفاده از روش ایمونوفلورسانس غیر مستقیم مورد آزمایش قرار گرفت و در صورت مثبت بودن واکنش سرمی عیار هر یک از نمونه ها تعیین گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (کای دو) تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
یافته های این تحقیق نشان داد که تنها در کمتر از یک سوم جمعیت مورد مطالعه (27.6%) آنتی بادی های ضد توکسوپلاسمایی با سطوحی بین 1:2560- 1:20 وجود دارد. بیشترین میزان شیوع آنتی بادی های ضد انگلی در زنان باردار 45-40 ساله (50%) مشاهده گردید (p<0.05). در 38.5% از زنانی که بر علیه انگل واکنش سرمی مثبت داشتند تماس نزدیک با گربه وجود داشت (p<0.05). همچنین در تحقیق حاضر در 82.2% از زنانی که بر علیه انگل واکنش مثبت سرمی داشتند گوشت گوسفند اصلی ترین نوع گوشت مصرفی بود (p<0.05). بیشترین میزان شیوع آنتی بادی های ضد توکسوپلاسمایی در زنان باردار شهرستان شهرکرد (51.9%) و کمترین میزان آن در زنان باردار شهرستان فارسان (6%) مشاهده گردید. همچنین در این مطالعه ارتباط معنی داری بین شیوع آنتی بادی ضد انگلی با هفته بارداری، سابقه مصرف سبزیجات خام، سابقه سقط قبلی، رتبه زایمانی و مناطق زندگی شهری و روستایی مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که بخش عمده ای از زنان باردار این استان نسبت به عفونت حساس بوده و ممکن است در ادامه دوره بارداری و یا آبستنی های بعدی خود به عفونت حاد توکسوپلاسمایی مبتلا گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
74
لینک کوتاه:
magiran.com/p401313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!