تاثیر عصاره الکلی جمجمه خرما بر تغییرات بافتی بیضه و میزان هورمون های FSH, LH و تستوسترون در موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
هدف
چمچمه یا اسپات خرما حاوی شیمیایی شامل پروتئین ها، فیبرها، قند به صورت احیا و غیراحیا، نم یا رطوبت، سه نوع کومارین، ترکیبات آلی از خانواده کافور، فیتواسترول ها و 1 و 2 دی متوکسیل 4 متیل بنزن می باشد. این ترکیبات دارای خواص آنتی میتوزی، استروژنیک، ضدسرطان، ضد دیابت، ضد چاقی و ضد جهش می باشند. در این تحقیق اثر عصاره الکلی چمچمه خرما بر میزان هورمون های گنادوتروپ و تستوسترون و نیز بافت بیضه در موش صحرایی نر بالغ مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار
حیوانات مورد استفاده 50 سر موش صحرایی نر از نژاد ویستار با وزن تقریبی 280 ± 10 گرم بود. برای این منظور موش ها به صورت تصادفی به 5 گروه ده تایی تقسیم شدند: گروه کنترل، گروه شاهد (دریافت کننده آب مقطر) و گروه های تجربی که عصاره الکلی چمچمه خرما در مقادیر 0.2, 0.1, 0.05 g/kg دریافت کردند. از تمام گروه ها در پایان روز چهاردهم خونگیری به عمل آمد و از نمونه های خونی جمع آوری شده برای اندازه گیری هورمون های FSH, LH و تستوسترون به روش رادیوایمونواسی (RIA) استفاده شد. نتایج حاصله براساس برنامه آماری SPSS و تست Tukey مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بیضه ها خارج و مطالعات بافتی روی آنها صورت گرفت.
نتایج
سطح سرمی تستوسترون در گروه های دریافت کننده مقادیر 0.05 g/kg و 0.1 عصاره، کاهش معنی داری را نسبت به گروه کنترل و شاهد نشان داد. همچنین تراکم اسپرم در لوله های اسپرم ساز و میانگین وزن بدن وبیضه ها در تمام گروه های تجربی کاهش معنی داری را نسبت به گروه کنترل و شاهد نشان داد. هیچگونه اختلاف معنی داری در غلظت هورمون های FSH, LH، بین گروه های تجربی، کنترل و شاهد مشاهده نشد (P>0.05).
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که احتمالا عصاره الکلی چمچمه خرما به علت داشتن ترکیباتی همچون فیتواسترول ها از طریق کاهش کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسرید ها باعث کاهش وزن بدن می شود. علاوه بر این فیبرهای موجود در عصاره با کاهش کلسترول و آسیب به بخش های جانبی هیپوتالاموس باعث بی اشتهایی شدید و کاهش وزن می شود. همچنین عصاره به علت داشتن فیتواسترول ها و کومارین ها که دارای اثرات آنتی آندروژنی می باشند، باعث کاهش تستوسترون می شود و کاهش تستوسترون نیز به نوبه خود از طریق کاهش سنتز پروتئین ها باعث کاهش وزن بیضه می شود. احتمالا عصاره به علت داشتن فیتواسترول ها از طریق مهار آنزیم 5- آلفا- ردوکتاز و آروماتوز باعث کاهش حساسیت بافت ها به آندروژن ها و کاهش فعالیت آندروژن ها می شود. فیتواسترول ها و کومارین موجود در عصاره نیز دارای اثرات استروژنیک می باشند و افزایش استروژن ها در جنس نر باعث کاهش تراکم اسپرم در لوله های منی ساز می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p404438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!