شیوع سرولوژیک و عوامل مرتبط با عفونت هپاتیت C در زندانیان معتاد زندان خزرآباد ساری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جمعیت مقیم زندان ها، در معرض خطر بالای عفونت هپاتیت C می باشند. در حال حاضر زندانیان به طور معمول از نظر این عفونت بررسی و غربال نمی شوند. تقریبا یک چهارم از دو میلیون نفر جمعیت زندانی مقیم در زندان های آمریکا آلوده به ویروس هپاتیت C می باشند. تزریق کنندگان مواد مخدر فعلا گروه اصلی در معرض خطر هستند. در سطح جهانی شیوع عفونت هپاتیت C در معتادین تزریقی 90-50% و بروز سالانه 30-10% است. زندان یک محیط پرخطر ابتلا به هپاتیت C به لحاظ مصرف بالای مواد مخدر و فعالیت های جنسی می باشد. هدف از این تحقیق تعیین شیوع سرولوژیک عفونت هپاتیت C و عوامل مرتبط با عفونت در زندانیان معتاد زندان خزرآباد ساری می باشد.

روش بررسی

این پژوهش یک مطالعه Cross - Sectional می باشد. در شهریور 1380 در زندان معتادین خزرآباد ساری و به روش تصادفی ساده، از 312 نفر از زندانیان مرد معتاد نمونه خون گرفته شد. نمونه ها با کیت الیزا نسل سوم از نظر آنتی بادی HCV بررسی شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه بود. 230 نفر (74%) از نمونه ها تمایل به تکمیل پرسشنامه داشتند. عوامل مرتبط با عفونت هپاتیت C در 82 معتاد آنتی بادی مثبت (گروه مبتلا) و 148 معتاد آنتی بادی منفی (گروه غیرمبتلا) مقایسه شدند. نمونه های دو گروه به لحاظ متغیرهای مداخله گر اختلاف معنی داری نداشتند. جهت تجزیه و تحلیل آزمونهای مجذور کای، تی و آنالیز چند متغیری رگرسیون لجستیک مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج

در 312 نمونه، تعداد 96 مورد آنتی بادی مثبت یافت شد. لذا شیوع سرولوژیک عفونت هپاتیت C در زندانیان معتاد 8/30% بود. عوامل عمده مرتبط با عفونت هپاتیت C در گروه مبتلا عبارت بودند از:سابقه اعتیاد (میانگین 174 ماه)، مدت محکومیت به زندان (میانگین 48 ماه)، روش مصرف مواد به ویژه تزریق (82%) انفیه (44%)، سابقه مصرف الکل به مدت بیش از 5 سال (60%)، خالکوبی (66%)، استفاده مشترک از سرنگ (31%) و تیغ (53%)، روابط نامشروع جنسی (74% >)، ضرب و جرح (31%)، و نوع ماده مخدر به ویژه هروئین (90%) وحشیش (64%) (05/0P<). در تحلیل رگرسیون لجستیک، میزان خطر نسبی با فاصله اطمینان 95% برای عوامل خطر مرتبط با عفونت HCV به این شرح است: خالکوبی 100، روابط نامشروع جنسی 97/4، سابقه عمل جراحی 23/6.

نتیجه گیری

در زندانیان معتاد، آلودگی به عفونت هپاتیت C شیوع قابل توجهی دارد وانجام رفتارهای پرخطر و ناسالم از عوامل اصلی آلودگی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p410818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!