بررسی مقایسه ایی توزیع H.Pylori در آنتروم و سایر نقاط معده

چکیده:
سابقه و هدف
عفونت H.pylori یکی از گسترده ترین و شایع ترین عفونت های باکتریایی در سطح جهان می باشد که در معده نزدیک به نیمی از ساکنین کره زمین وجود دارد. عفونت HP با گاستریت و زخم پپتیک و لنفوما و کارسینوم معده مرتبط می باشد. این مطالعه با هدف بررسی چگونگی توزیع و کلونیزاسیون باکتری در نواحی مختلف معده 54 بیمار دیس پپتیک صورت گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تعداد 274 نمونه از معده 54 بیمار مبتلا به دیس پپسی بدون سابقه درمان که از مهرماه سال 83 تا آخر آذرماه همان سال به بخش آندوسکوپی بیمارستان یحیی نژاد مراجعه کرده بودند توسط آندوسکوپیسیت بیوپسی گردیدند. نمونه ها از نواحی مختلف شامل A1 (ناحیه ای ازخم کوچک انتروم) A2 (ناحیه ای ازخم بزرگ انتروم) B1 (Incisura Angularis) IA (ناحیه ای ازخم کوچک تنه) B2 (ناحیه ای ازخم بزرگ تنه) گرفته شد. سپس نمونه ها پس از فیکس شدن به طریق هماتوکسیلین ائوزین و گیمسای تعدیل شده رنگ آمیزی شده و توسط دوپاتولوژیست مشاهده گردیدند. مشاهدات بر اساس طبقه بندی grading گاستریت ها تقسیم بندی سیدنی 2000 تعیین پارامتر شدند.
یافته ها
تعداد 274 نمونه بیوپسی مورد بررسی قرار گرفت. میانگین سنی بیماران 41.36±15.4 سال بود. 117 نمونه (42.7%) مربوط به مردان و 157 نمونه (57.3%) مربوط به زنان بود. بررسی بر روی توزیع و تراکم باکتری نشان داد که تفاوت معنی داری از جهت تراکم در ناحیه آنتروم و تنه وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتیجه این مطالعه نشان داد که برداشتن نمونه بیوپسی از هر کدام از نقاط موجود در معده تفاوت چندانی در کشف H.pylori ندارد. اگر نمونه آنتروم فاقد H.pylori باشد بهتر است نواحی دیگر معده از جهت این باکتری جستجو شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p416021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!