ساختار ژنتیکی میتوکندری جمعیتهای آنوفلس سوپرپیکتوس ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مالاریا هنوز در جنوب و جنوب شرقی ایران به عنوان یکی از مسایل مهم بهداشتی محسوب می شود. در سال های اخیر تعداد 30-10 هزار مورد مالاریا در کشور گزارش شده است. یکی از ناقلین اصلی مالاریا در ایران آنوفل سوپرپیکتوس (Anopheles superpictus) می باشد که در تمام فلات مرکزی ایران، مناطق کوهستانی دامنه های سلسله جبال البرز و زاگرس و نیز با وفور کم در کناره های دریای خزر و خلیج فارس یافت می شود. تا به حال اختلافات مرفولوژیک در لارو و بالغ و نیز در قدرت انتقال بیماری مالاریا بین جمعیت های مختلف آن در ایران گزارش شده است.
روش بررسی
به منظور بررسی تنوع ژنتیکی جمعیت های مختلف آنوفل سوپرپیکتوس متعلق به استان های سیستان و بلوچستان، اردبیل و لرستان ایران، تنوع اسیدهای نوکلئیک بخش سیتوکروم اکسید از شماره 1 و 2 (CO-COII) به طول bp 1512 به روش PCR-RFLP و همچنین توالی 708 باز از ژن COL مولکول میتوکندری (mtDNA) نمونه ها مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
اختلافات بسیار زیادی در توالی ژن های مورد مطالعه بین جمعیت های مختلف آنوفل سوپرپیکتوس وجود دارد. میزان کل تنوع ژنتیکی در 708 bp از ژن COI برای جمعیت های مختلف آنوفل سوپرپیکتوس معادل %12.3 و بین جمعیت های بلوچستان 5-2 درصد می باشد. در مجموع چهار هاپلو تایپ که سه عدد مربوط به بلوچستان و یک عدد مربوط به بقیه مناطق کشور می باشد در بین جمعیت های مختلف آنوفل سوپرپیکتوس مشاهده شد.
نتیجه گیری
وجود هاپلو تایپ های ژنتیکی در این آنوفل برای اولین بار در دنیا گزارش می شود و به احتمال زیاد این گونه دارای سیبلینگ های متعدد و از گونه های کمپلکس می باشد. برای نتیجه گیری قطعی و تعیین ارتباط هاپلوتایپ های فوق با انتقال مالاریا در مناطق تحت اشغال آنها مطالعات بیشتری لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p416362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!