پایش مدیریت عملکرد آزمایشگاه های بالینی بیمارستانها براساس شاخص های تضمین کیفیت در چهارچوب دستورالعمل های سیستم ایزو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با اجرای اصول تضمین کیفیت می توان مدیریت عملکرد هر سازمان را بررسی نمود. در سیستم تضمین کیفیت، مرحله ای را برای پایش و ارزشیابی خدمات ارایه شده در نظر گرفته اند. دستورالعمل های ایزو 2000-9001 به همراه اصول تضمین کیفیت در پایش مدیریت عملکرد آزمایشگاه های بالینی به کار می روند.
روش بررسی
با استفاده از شاخص های اطمینان کیفیت در چارچوب دستورالعمل های ایزو و به منظور پایش مدیریت عملکرد در مراحل قبل از انجام آزمایش، انجام آزمایش و بعد از انجام آزمایش و نیز کلیه فعالیت ها و نواحی آزمایشگاه های بالینی چهارده بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگه مشاهده مشتمل بر 685 سوال طراحی و تدوین گردید. اطلاعات لازم جمع آوری شد و توسط روش های آماری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در میان چهارده آزمایشگاه بالینی مورد مطالعه، در آزمایشگاه بالینی بیمارستان سینا 77.73 درصد از اصول تضمین کیفیت در 16 بخش، ناحیه و فعالیت انجام شده رعایت می شود که از این نظر در مقایسه با سایر بیمارستان ها در بالاترین سطح قرار گرفته و در آزمایشگاه بالینی بیمارستان فارابی فقط 57.56 درصد از اصول رعایت شده که در مقایسه با بقیه در پایین ترین سطح قرار می گیرد.
نتیجه گیری
در 16 بخش، ناحیه و فعالیت انجام شده تنها هفت درصد از آزمایشگاه های بالینی مورد مطالعه از نظر رعایت اصول تضمین کیفیت در حد مطلوب (100-75 درصد(قرار دارند. میزان کل رعایت اصول اطمینان کیفیت در آزمایشگاه های بالینی مورد مطالعه 67.22 درصد است که در حد مطلوب قرار ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
86
لینک کوتاه:
magiran.com/p416372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!