بررسی اثر عصاره آبی - متانلی اسطوخودوس و اقنیمون بر تشنج ناشی از پنتیلن تترازول در موش سوری

پیام:
چکیده:
مقدمه
صرع شایع ترین اختلال عصبی پس از سکته مغزی می باشد و نیاز به مداوا دارد. علی رغم وجود داروهای ضد تشنج متنوع فعلی، تحقیقات برای کشف داروهای جدید با اثربخشی بهتر و عوارض نامطلوب کمتر، ادامه دارد. گیاهان دارویی با داشتن مواد متنوع طبیعی و خواص متفاوت، زمینه مناسبی برای این گونه تحقیقات می باشند. در این تحقیق اثر ضدتشنجی دو گیاه اسطوخودوس با نام علمی Lavandula vera DC. (Lamiaceae) و افتیمون یا سس صغیر با نام علمیCuscuta epithymum Murr.(Convolvulaceae) مورد بررسی قرار گرفته است.
روش
پس از جمع آوری و نام گذاری علمی دو گیاه فوق، عصاره پرکوله آنها با متانل 80% تهیه و دوزهای متفاوتی از آنها به موش سوری به صورت داخل صفاقی تزریق شد. برای ایجاد تشنج از پنتیلن تترازول (PTZ) با دوز90mg/kg استفاده گردید و تغییرات زمان شروع تشنج، دوام تشنج، درصد مرگ ومیر و درصد حفاظت از حمله برای گروه های مختلف اندازه گیری و با گروه کنترل منفی نرمال سالین و مثبت فنوباربیتال مقایسه شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان می دهد که دوزهای مختلف عصاره آبی– متانلی L. vera و C. epithymum باعث تاخیر در شروع حملات تشنجی شدند (P<0.01)، ولی طول مدت تشنج نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت. پیش درمانی حیوانات با دوزهای متفاوت باعث کاهش میزان مرگ ومیر به طور معنی داری گردید (P<0.01). درصد حفاظت از حمله در مورد عصاره هر دو گیاه نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر بوده است (P<0.05). موثرترین دوز در مورد C. epithymum و L. vera به ترتیب 100 و 50mg/kgبود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مشاهده شده، به نظر می رسد که C. epithymum و L. vera دارای مواد موثره ضد تشنجی می باشند و برای اظهار نظر در مورد مصرف انها به عنوان داروی ضدتشنج تحقیقات بیشتری لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p417503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!