بررسی و تحلیل نقش معماری داخلی در تجلی معنا در فیلم های علمی تخیلی
نویسنده:
چکیده:
در این پژوهش موضوع چگونگی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی و نقش آن در تداعی و انتقال مفاهیم در فیلم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. چارچوب نظری این تحقیق «نظریه طراحی معماری بر اساس اندیشه و خیال» است که عموما به چگونگی تبدیل ایده به فرم مربوط می شود، که در این پژوهش سعی می گردد با به کارگیری مفاهیم، ابزارها و رویکردهای تحلیلی که این نظریه در دسترس ما قرار می دهد، طراحی معماری داخلی فضای فیلم و عناصر مرتبط با آن تحلیل شود. در این تحقیق با روش تحلیلی و توصیفی با تکیه بر روش نشانه شناسی بصری و تلفیقی از تحقیق کیفی(از تئوری به نمونه مورد مطالعه) و کمی (از نمونه مطالعه به تئوری) مفاهیم بازشکافت می شوند. نوشتار فوق به بررسی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی در فیلم و چگونگی ایجاد آن از روی اسکیس های معماران و طراحان صحنه می پردازد. فرایند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که عناصر مشخصه فضاهای معماری داخلی در تجلی معنا و مفاهیم معنوی در فیلم از قبیل سقوط، سردرگمی، عروج، بازگشت به ریشه ها، عشق، نفرت و... نقش بسزایی دارد.
کلیدواژگان:
سینما ، معماری داخلی ، طراحی صحنه ، میزانسن ، اندیشه و خیال ، کن آدام
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p422459
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
Reading Architectural Spaces Based on Historical Dialectical Models (Case study: Bernard Tschumi's architecture)
Sara Khodaee, *, Mehrnosh Ghodsi, Leila Karimifard
Journal of Archeology and Archaeometry, Spring 2024 -
واکاوی سلسله مراتبی مفاهیم تغییر از هنر عامه پسند (کیچ)، تا معماری و سینمای معناگرا در ایران با رویکرد هویت محور (نمونه موردی : فیلم خانه دوست کجاست ؟ عباس کیارستمی)
بهرنگ دریای لعل، لیلا زارع*، ، سید مصطفی مختاباد امرئی
نشریه مطالعات هنر اسلامی، زمستان 1402