اقتصاد سیاسی حمایت در نظام های تجاری

چکیده:
استفاده از ابزارهای تعرفه ای و غیرتعرفه ای یکی از مهم ترین روش های حمایت از اقتصاد داخلی به شمار می رود. اما موضوعی که در دهه های اخیر توجه بسیاری از اقتصاددانان و نظریه پردازان را در حوزه ی اقتصاد سیاسی بین الملل به خود جلب کرده است، تاثیر جریانات سیاسی داخلی و انگیزه های نفع طلبانه ی فردی و گروهی در روند شکل گیری این سیاست ها است که اصطلاحا تحت عنوان «درونزایی حمایت» خوانده می شود. نظریه پردازان، مکانیسم شکل گیری سیاست های تجاری را به ساختارهای بازار تشبیه می کنند که دو بخش عرضه و تقاضا در آن، قابل تفکیک است. عرضه ی سیاست ها در این بازار، تابعی است از ترجیحات سیاست گذاران و نهادهای جامعه. اما در بخش تقاضا می توان از ترجیحات رای دهندگان و فشار گروه های نفع طلب، به عنوان مهم ترین مؤلفه های تاثیر گذار بر استراتژی های حمایتی نام برد.مقاله ی حاضر ضمن مرور بر نظریات مختلف در این، ساز و کار شکل گیری سیاست های حمایتی و ماهیت جریان های اثرگذار را بر آن باره، مورد بررسی و کنکاش قرار می دهد. این مساله در شفاف سازی فضای سیاست گذاری ها و عناصر تاثیرگذار بر آن، و همین طور در تحلیل عملکرد نهادهای جامعه مفید خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p426140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!