جداسازی سلول های اندوتلیال بند ناف انسان و طراحی مدل رگ زایی آن در ماتریکس فیبرینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آنژیوژنز نقش بسیار مهمی در پدیده های فیزیولوژیک و پاتولوژیک دارد. بررسی و ارزیابی رشد سلول های اندوتلیال و در نهایت تشکیل رگ های جدید در شرایط آزمایشگاه با مشکلات و پیچیدگی های زیادی همراه است. به منظور غلبه بر این مشکل، در این مطالعه با استفاده از سلول های اندوتلیال طبیعی بند ناف انسان یک سیستم رگ زایی قابل کنترل با قابلیت تکرارپذیری بالا در شرایط آزمایشگاه طراحی شد. این مدل برای مطالعه پارامترهای متفاوتی که در فرآیند رگ زایی یا مهار آن دخالت دارند، قابل استفاده است.
روش بررسی
در این مدل از گویچه های پوشیده از سلول های اندوتلیال جدا شده از بند ناف انسان به عنوان منشا سلول های اندوتلیال استفاده شده و ساختمان سه بعدی لازم برای رشد سلول های اندوتلیال و ایجاد رگ توسط ذرات سیتودکس پوشیده از کلاژن و ژل فیبرین تامین گردید.
یافته ها
در این روش، 10 تا 12 روز بعد از کشت سلول های اندوتلیال بند ناف انسانی، رشد و مهاجرت سلول ها و در نتیجه تشکیل مویرگ ها در میدان میکروسکوپی به صورت انشعاب هایی از سلول های اندوتلیال منشا، دیده شد.
نتیجه گیری
به وسیله این مدل که مدلی قابل کنترل با تکرار پذیری بالا است، می توان اثر مواد ممانعت کننده و القا کننده رگ زایی را مورد بررسی و مطالعه قرار داد. به عبارت دیگر، این مدل روشی بسیار مناسب جهت غربالگری مواد آنژیوژنیک و آنتی آنژیوژنیک در اختیار قرار می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p431707 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!