کشت و آنتی بیوگرام باکتری های هوازی ایجاد کننده ی عفونت های مزمن گوش میانی در زنجان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت مزمن گوش میانی یکی از متداول ترین بیماری های مزمن عفونی در تمام جهان می باشد. این مطالعه جهت تعیین ارگانیسم های مولد عفونت مزمن گوش میانی و بررسی الگوی مقاومت های دارویی باکتری های جدا شده در زنجان می باشد.
روش بررسی
این مطالعه خوشه ای- مقطعی، بر روی 100 بیمار با عفونت مزمن گوش میانی در محدوده سنی 18 تا 45 سال انجام گرفت. از ترشحات گوش میانی بیماران در اتاق عمل نمونه گیری به عمل آمده و نمونه ها روی 4 محیط مختلف کشت داده شد. پس از انجام آزمون های تشخیصی و تعیین هویت باکتری ها، میزان حساسیت آن ها به آنتی بیوتیک های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
شایع ترین باکتری ها عبارت بودند از: سودوموناس آئروژینوزا (24.7 درصد)، استافیلوکوکوس اورئوس (17.6 درصد) وگونه های پروتئوس (15.2 درصد). نتایج حاصل از آزمایش آنتی بیوگرام باکتری های جدا شده به شرح زیر است: سودوموناس آئروژینوزا بیشترین مقاومت را به سفیکسیم و کوتریموکسازول (100 درصد) داشته، مقاومت استافیلوکوکوس اورئوس نسبت به کوتریموکسازول، آمپی سیلین و اگزاسیلین 90 درصد بوده و میزان مقاومت پروتئوس نسبت به کوتریموکسازول 70 درصد و سفیکسیم 50 درصد بود.
نتیجه گیری
با توجه به دخالت باکتری های متعدد در عفونت های مزمن گوش میانی و هم چنین شیوع بالای مقاومت های آنتی بیوتیکی در آن ها، نتایج این تحقیق لزوم تعیین هویت میکروب های مولد عفونت مزمن گوش و انجام آزمون های آنتی بیوگرام را قبل از شروع هرگونه اقدام درمانی مطرح می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p431712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!