جنگ غیر نظامیان و حقوق بشر دوستانه در اسلام

نویسنده:
چکیده:
حقوق بشردوستانه یکی از مباحث مهم حقوق بین الملل و مورد تاکید ادیان آسمانی بخصوص دین اسلام است. تبیین ابعاد گوناگون این مسئله، در گسترش اصول حقوق بشردوستانه نقش بسیار سازنده ای دارد. تامین صلح و همزیستی مسالمت آمیز و بهره مندی از اصول حقوق بشردوستانه بین المللی، بدون استمداد از دین اسلام ممکن نیست.
در این پژوهش اصول و قواعد اساسی محدودکننده جنگ در مورد اشخاص، بیان شده است؛ چه اینکه، اسلام برای خود جنگ هرگاه در مواقع ضرورت اتفاق افتد قانون مفصلی بر پایه عدل، رحمت و رعایت حقوق انسانیت تنظیم کرده است. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله از قتل زنان و کودکان نهی کرده است، مگر اینکه این عده مشغول جنگیدن باشند، و حتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از سربازان خویش می خواهد حتی اگر زنان دشمن، به شما دشنام دادند و آبروی شما را ریختند، خویشتن داری نمایید و از آسیب جسمی و روحی به آنان خودداری کنید.1افراد سالخورده از مصونیت جنگی برخوردارند. بیماران، مجروحان، نابینایان و افراد افلیج نیز از مصونیت جنگی بهره مند می باشند. «روحانیان و عبادت کنندگان» که از جبهه جنگ برکنار هستند و در کارزار نظامی مشارکت ندارند دارای مصونیت هستند. همچنین نمایندگان و پیام آوران و پیک ها هرچند از اتباع کشور درگیر در جنگ هستند دارای مصونیت می باشند و در نهایت، اسلام درباره «حقوق اسیران» توصیه های مبتنی بر رحمت و محبت و ایثار نموده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p444590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!