شناسائی گونه های کرم طوقه بر (Agrotis spp) و دشمنان طبیعی آنها، بررسی بیولوژی گونه غالب و مقایسه اثر چند حشره کش بر علیه آن در منطقه شاهرود

چکیده:
کرمهای علوفه بر (Agrotis spp.) از آفات مهم محصولات زراعی محسوب می گردند. در این تحقیق گونه های جنس آگروتیس در شاهرود بدین شرح زیر شناسایی گردیدند: برای A.segetum (Denis & Schif.)، A.ipsilon (Hufnagel)، A.spinfera (Hubner)، A.exclamationis (L.) و A.sp.near herzogi (L.) تعیین گونه غالب آفت در منطقه، شب پره های جمع آوری شده توسط تله های فرمونی، نوری و همچنین حشرات پرورش داده شده در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفتند و A.segetum گونه غالب منطقه تشخیص داده شد. در بررسی بیولوژی این آفت در منطقه شاهرود از آمار بدست آمده از تله های فرمونی و نوری، قفس های پرورش حشرات و نمونه برداری های منظم هفتگی از مزارع استفاده گردید. این آفت در منطقه شاهرود دارای سه نسل بوده و عمده خسارت آن توسط نسل اول در اردیبهشت ماه صورت می گیرد. زمستان گذرانی آن به صورت لاروهای سن 3 و 4 و بندرت لارو کامل در عمق 15-10 سانتی متری خاک انجام می گیرد. فعالیت شب پره ها از اوایل فروردین شروع و تا آذر ماه ادامه می یابد. در بررسی دشمنان طبیعی این آفت، زنبورهای پارازیتوئید Meteorus sp. (Hym.) از روی (Braconidae، و یک گونه از خانوادۀ Chalcididae و یک کنه پارازیت Acari) Pygmophorus sp. (Pygmophoridae لاروها جمع آوری و شناسایی گردیدند. جهت بررسی اثر سموم بر روی این آفت، آزمایشی با طرح بلوکهای کامل تصادفی در شش تیمار: کارباریل 85% (پودر و تابل، طعمه مسموم)، پادان 4% 2 (گرانول). سم میکروبی دیپل x (طعمه مسموم)، کلرپیریفوس 48% (طعمه مسموم و محلول پاشی) و تیمار بدون سمپاشی و چهار تکرار در مزرعه آموزشی، پژوهشی دانشکده کشاورزی شاهرود انجام شد. پس از 2 و محاسبات آماری سم کلرپیریفوس 48% (طعمه مسموم) در گروه اول، کارباریل 85%، دیپل گروه x پادان 4% در دوم و کلرپیریفوس 48% (محلول پاشی) در گروه سوم تحت تاثیر قرار گرفتند. در محاسبه درجه تاثیر سموم با استفاده از فرمول هندرسون – تیلتون در میانگین چهار نوبت آماربرداری کلرپیریفوس (طعمه مسموم) 2، 66.27%، کارباریل 64.45%، پادان 61.75%، دیپل موجبx %61.54 و کلرپیریفوس (محلول پاشی) 42.27% مرگ و میر در لاروها شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p44881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!