شناسایی و تشخیص گونه های شایع مالاسزیا در ایران با استفاده از روش PCR-RFLP

پیام:
چکیده:
مقدمه
مخمرهای فرصت طلب جنس مالاسزیا متعلق به شاخه بازیدیومیکوتاها و خانواده کریپتوکوکاسه می باشند که به طور طبیعی روی پوست انسان و حیوانات خونگرم ساکن هستند. این مخمرها تحت شرایط خاصی قادر به ایجاد بیماری نظیر تینه آورسیکالر، درماتیت سبوره،... و حتی عفونت های سیستمیک است. در سال های اخیر در پی استفاده از آزمایشات بیوشیمیایی، مورفولوژیکی و روش های مولکولی 9 گونه از جنس مالاسزیا شناسایی شده است.
مواد و روش ها
تحقیق اخیر با هدف به کارگیری روش های PCR-RFLP برای شناسایی این گونه ها و بررسی سوش های شایع در ایران پایه ریزی شد. ابتدا نمونه های به دست آمده بر اساس تست های متداول میکروسکوپی و ماکروسکوپی و خصوصیات بیوشیمیایی در حد گونه شناسایی شدند و در آزمایشات مولکولی الگوهای واحدی برای هر یک از 3 گونه شایع مالاسزیا به دست آمد.
نتایج
قطعات تولیدی PCR در حدود 600bp تا 800bp طول داشتند. محصول PCR مالاسزیا سیمپودیالیس 600bp) تا (700bp کوچکتر از محصول PCR سایر گونه های مالاسزیا بود و از این رو به راحتی و تنها از روی باند مربوط به PCR که با استفاده از پرایمرهای ITS1 و ITS4 به دست آمده، از سایر گونه های مالاسزیا قابل افتراق بود. محصول PCR دو گونه مالاسزیا گلوبوزا و مالاسزیا فورفور کاملا مشابه هم بوده و افتراق این دو گونه بر اساس قطعات تولیدی ITS1/4PCR تقریبا غیر ممکن است. برای شناسایی و افتراق دو گونه مزبور از الگوی RFLP با آنزیم ECOR1 استفاده شد.
بحث: استفاده از روش های مولکولی، شناسایی سریع و دقیق گونه های مختلف مالاسزیا را امکان پذیر می سازد. نتایج به دست آمده از روش RCR-RFLP با نتایج به دست آمده از روش های روتین آزمایشگاهی، کاملا مطابقت داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p449778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!