بررسی میزان تاثیر سنگ برونندامی بر روی آنزیمی پانکراس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سنگهای ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری میاشند. امروزه بیش از 90% سنگهای کلیوی با میزان موفقیت 86-68 درصد با روش سنگ برونندامی (ESWL) درمان میردند. یکی از عوارض وخیم و نادر این روش پانکراتیت حاد میاشد. هدف مطالعه حاضر بررسی احتمال آسیب پانکراس بدنبال سنگ برونندامی کلی ها است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 87 بیمار مبتلا به سنگ کلیه در 6 ماهه اول سال 1385 در شهر مشهد انجام شد. در تمامی بیماران علاوه بر پر کردن پرسشنامه مبتنی بر اطلاعات دموگرافیک و مشخصات سنگ و مختصات امواج شوکی، سطح سرمی آنزیمهای آمیلاز و لیپاز، قبل و 24 ساعت پس از سنگ در یک آزمایشگاه واحد اندازگیری و سپس اطلاعات با نرمفزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
از 87 بیمار مورد مطالعه 7/66% مرد و 3/33% زن با میانگین سنی 40 سال بودند. در 48 بیمار سنگ در کلیه راست و در 39 نفر در کلیه چپ بود. سطح سرمی آمیلاز و لیپاز بترتیب در 5/57% و 61% بیماران پس از سنگ افزایش یافت که بجز در 2 بیمار، این افزایش در محدوده نرمال بود. افزایش آمیلاز ارتباط مستقیم و معنیاری با افزایش لیپاز داشت (0001/0P=). فراوانی موارد افزایش آمیلاز و لیپاز سرم در سنگ کلیه چپ بیشتر از راست بود. فقط در یک مورد سطح سرمی آمیلاز و لیپاز بطور بارزی پس از سنگ کلیه راست افزایش یافت.
نتیجه گیری
با توجه به مطالعه حاضر، علیرغم خطر بودن امواج ESWLبرای پانکراس، توصیه شود جهت تشخیص زودهنگام موارد نادر پانکراتیت حاد، سطح سرمی آمیلاز و یا لیپاز سرم پس از سنگ کلیه راست اندازه گیری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p463228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!