پایش محیطی ویروس پولیو در فاضلاب های شهر تهران و شناسایی ویروس های جدا شده در کشت سلولی با روش میکرونوترالیزاسیون و افتراق بین تیپی توسط روش های الیزا و پروب هیبریدیزاسیون

پیام:
چکیده:
در بعضی از کشورهای دنیا با وجود عدم جداسازی ویروس پولیوی وحشی از نمونه های بالینی، گردش خفته ویروس در نمونه های فاضلاب گزارش شده است. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت جهت تایید نهایی ریشه کنی ویروس فلج اطفال، پایش محیطی نمونه های فاضلاب و آب های سطحی را پیشنهاد نموده است. در این پژوهش با توجه به چرخش ویروس پولیوی وحشی در دو کشور افعانستان و پاکستان و همچنین احتمال ورود این ویروس به ایران، جهت اطمینان از ریشه کنی ویروس پولیوی وحشی، پایش محیطی در شهر تهران انجام شده است.
روش کار
در این پژوهش63 نمونه از 6 سیستم تصفیه فاضلاب اصلی شهر تهران با روش Grab sample در مدت یک سال تهیه شد و با روش های مستقیم و دو روش تغلیظ رسوبی و دوفاز، ویروس پولیو در رده های سلولی حساس شناسایی گردید. سپس ویروس های پولیوی جدا شده با روش میکرونوترالیزاسیون تعیین تیپ و با روش های الایزا و پروب هیبریدیزاسیون افتراق داخل تیپی انجام شد.
یافته ها
از مجموع کل نمونه ها، تنها از 14 مورد (22/22٪) ویروس پولیو جداسازی گردیدکه خوشبختانه هیچ کدام ویروس وحشی نبودند. از این تعداد 6 (52/9٪)، 13 (63/20٪) و14 (22/22٪) ویروس پولیو به ترتیب با روش مستقیم، تغلیظ رسوبی و دوفاز جداسازی شد. بیشترین فراوانی ویروس های جدا شده مربوط به پولیوی تیپ یک و دو (هر کدام با فراوانی 28/14٪) و پولیوی تیپ سه (با فراوانی 43/71٪) بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده سطح مناسب پوشش ایمن سازی در ایران و همچنین موید پایش مناسب انجام شده در سال های اخیر در کشور است. گل واژگان: پایش محیطی، ویروس پولیو، فاضلاب، تهران.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p465068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!