بررسی جوانه زنی بذور یولاف وحشی در شرایط متفاوت و تاثیر برخی عوامل موثر در شکست خفتگی بذر

چکیده:
یولاف وحشی (Avena ludoviciana) دارای دو بذر در سنبلچه می باشد که از لحاظ رفتار فیزیولوژیک مانند طول دوره خفتگی اولیه متفاوت از یکدیگر هستند. نتایج به دست آمده نشان داد که بذر زبرین سنبلچه که کوچکتر از بذر زیرین آن می باشد خفتگی عمیق تری داشته است.
بهینه دما برای جوانه زنی بذور 15 درجه سانتیگراد به دست آمد و درصد جوانه زنی در دماهای پایین تر از دمای بهینه (5 و 10 درجه سانتیگراد) بیش از درصد جوانه زنی بذور در دماهای 20 و 25 درجه سانتیگراد بوده است. در دمای 5 درجه سانتیگراد جوانه زنی با تاخیر زمانی و با سرعت کم همراه بود.
تاریکی و تناوب دمایی (15:50° C) نیز جوانه زنی بذور را تشدید نمود. عوامل مختلفی مانند سرمادهی، وجود نیتروژن به شکل یون نیترات با غلظت 10-4 M در محیط کشت بذر، هورمون جیبرلین (GA3) با غلظت 10-4 M و هوادهی خاک موجب شکستن خفتگی بذور گردید. تیمار بذور زیرین با سرما (2-3°C) موجب جوانه زنی 63.5 درصد از بذور در ماه اول و 97 درصد در ماه دوم گردید در صورتی که درصد جوانه زنی برای بذور زبرین 11.5 درصد و 92 درصد به ترتیب یک و دو ماه تیمار سرمادهی برداشت خفتگی را موجب شد. نتایج نشان داد که سرمادهی به مدت دو ماه برای شکستن خفتگی بذور یولاف وحشی تا حدود 92 الی 97 درصد حذف خواب را ممکن می سازد. نیتروژن جوانه زنی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داد به طوری که در مورد بذور زبرین 32.75 درصد نسبت به 11.5 درصد (شاهد) و در مورد بذور زیرین57.25 درصد نسبت به 13.75 درصد (شاهد) افزایش در میزان جوانه زنی بذر مشاهده گردید. هورمون جیبرلین نیز موجب جوانه زنی بیشتری نسبت به یون نیترات گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p46833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!