تعیین میزان کبالت سبزیجات خام مصرفی سطح شهر یزد در سال 1382

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
کبالت به صورت اتم سه ظرفیتی در ساختمان ویتامین کوبال آمین نقش دارد. میزان کبالت مورد نیاز حدود3-1میکروگرم در روز برای انسان است. کمبود کبالت جذب روده ای آهن را دچار اختلال می نماید و در بیوسنتز هموگلوبین و گلبول قرمز به صورت شرکت در ساختمان اریتروپوییتین نقش دارد. کبالت میزان هموگلوبین را در کم خونی های ناشی از نارسایی مزمن کلیوی افزایش می دهد. ویتامین کوبال آمین نقش مهمی را در بیوسنتز نوکلئوتایدها و همچنین در متیلاسیون هموسیستین و حتی به عنوان کوانزیم در تبدیل مالونیل به سوکسنیل ایفا می نماید. کمبود ویتامین کوبال آمین، کم خونی از نوع پرنیشیوز و مگالوبلاستیک را به دنبال دارد که از عوارض کمبود کبالت به شمار می رود. هدف از انجام این تحقیق تعیین مقادیر کبالت در سبزیجات خام مصرفی روزمره و همچنین آب آشامیدنی بود که برای اولین بار در یزد صورت می گرفت.
مواد و روش کار
این مطالعه یک پژوهش توصیفی تحلیلی و روش نمونه گیری به طور تصادفی ساده از چهار مرکز توزیع و عرضه سبزیجات در سطح شهر یزد و نمونه آب از چهار نقطه مختلف شهر یزد در سال 1382 بود که اندازه گیری به روش سینتیکی اسپکتروفتومتر با طول موج 540 نانومتر صورت گرفت که با بهره گیری از اثر کاتالیتیکی کبالت بر واکنش پیروگالن قرمز آب اکسیژنه در محیط دارای 7 = Ph به عمل آمد که از مزیت این روش حساسیت نسبتا بالا در مقادیر اندک کبالت در نمونه ها بود، در حالی که روش ساده ای هم به شمار می رود. به طور همزمان اندازه گیری میزان کبالت در همین نمونه ها با استفاده از روش اسپکتروسکوپی جذب اتمی نیز به همین منظور صورت گرفت تا صحت نتایج آزمایش ها با روش جذب اتمی نیز مقایسه شود. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار آماری SPSS و استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون تی دانشجویی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان کبالت در نمونه کلم برگ p.p.m 2- 10 × 49/3 و در آب آشامیدنی p.p.m 0123/0 و در اسفناج p.p.m 2- 10 × 12/4 به دست آمد.
نتیجه گیری
مقادیر کبالت موجود در سبزیجات مصرفی و آب آشامیدنی مورد مطالعه بسیار کمتر از حد مجاز تعیین شده در آمریکا یعنی p.p.m 5/0 بود که با دوزهای بالا یعنی 500 میکرو مول در لیتر که عوارض سمی خطرناک برای انسان در بر دارد و عوارضی چون هیپوتیروئیدیسم و نارسایی قلبی را سبب می شود، فاصله فاحشی دارد و قابل قبول است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p474826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!