بررسی تاثیر تکنیک های قالبگیری بر دقت ابعادی کست نهایی ایمپلنت

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به تاثیر تکنیک های مختلف قالبگیری بر دقت ابعادی کست نهایی و اختلاف نظر در مورد بهترین تکنیک آن در دندانپزشکی این تحقیق با هدف بررسی اثر چهار تکنیک قالبگیری بر دقت ابعادی کست نهایی ایمپلنت انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی 5 آنالوگ ایمپلنت برروی یک مدل لابراتوری تعبیه شده و با کمک آن چهار تکنیک قالبیگری به روش (open techinc) مورد ارزیابی قرار گرفتند. چهار تکنیک قالبگیری عبارت بودند از: 1- غیر متصل با تری سوراخدار (non splinted+perforated tray) 2- غیر متصل با تری پنجره دار (non splinted+open tray) 3- متصل با تری پنجره دار (splinted+open tray) 4- متصل با تری سوراخدار (Splinted+Perforated Tray) با هر کدام از تکنیک ها چهار کست نهایی تهیه گردید. دقت ابعادی کست های نهایی تهیه شده با مقایسه فواصل نقاط تعیین شده برروی آنالوگ های ایمپلنت در سه بعد Z،Y، X همچنین موقعیت فضایی نقاط با فواصل مشابه در مدل اصلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. اندازه گیری فواصل تعیین شده توسط دستگاه میکرومتر با دقت میکرون انجام گرفت و اختلاف اندازه ها در کستهای نهایی بامدل لابراتوری توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل آماریRepeated Measure قرار گرفتند.
یافته ها
چهار تکنیک قالبگیری از لحاظ تاثیر بر دقت ابعادی کست نهایی با هم اختلاف معنی دار نداشتند. هیچ یک از چهار تکنیک قالبگیری، موقعیت نقاط تعیین شده برروی مدل لابراتوری اولیه را به طور دقیق برروی کستهای نهایی در ابعاد X،Y،Z همچنین موقعیت فضایی نقاط بازسازی ننمودند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه آکریل دورالی تاثیر معنی داری در افزایش دقت ابعادی کست های نهایی ایجاد ننمود، کاربرد روش غیر متصل (Non splinted) به علت سهولت اجرا، همچنین کم کردن هزینه های درمانی توصیه می شود. همچنین انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه جهت بررسی امکان افزایش دقت ابعادی کستهای نهایی و نزدیک شدن به شرایط داخل دهانی جهت افزایش تعمیم پذیری کلینیکی ضروری به نظر میرسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
670
لینک کوتاه:
magiran.com/p477191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!