بررسی شاخص های اپیدمیولوژیک و میزان درگیری بافت های دهانی و غدد لنفاوی گردنی در مبتلایان به انواع لنفوما به بخش هماتولوژی بیمارستان شریعتی و یک کلینیک خصوصی خون در تهران طی سال 1381

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لنفوما که هفتمین بدخیمی شایع در انسان می باشد یکی از نئوپلاسمهایی است که ممکن است در حفره دهان و یا به صورت درگیری غدد لنفاوی گردنی- صورتی مشاهده شود. با توجه به متفاوت بودن خصوصیات اپیدمیولوژیک این بیماری در مناطق جغرافیایی مختلف تحقیق حاضر با هدف مشخص نمودن شاخص های اپیدمیولوژیک و میزان درگیری بافتهای دهانی، صورتی گردنی در مبتلایان به انواع لنفوما مراجعه کننده به بیمارستان دکتر شریعتی تهران و یک کلینیک خصوصی خون در سال 1381 انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی با استفاده از تکنیک مشاهده و مصاحبه با ثبت در پرسشنامه انجام شد. روش نمونه گیری از نوع غیر احتمالی آسان و متغیرهای تحقیق شامل سن، جنس، نوع لنفوما، طبقه بندی کلینیکی و هیستولوژیکی بیماری، محل و نوع ضایعات دهانی، درگیری عقده های لنفاوی صورتی- گردنی و نتایج بررسی های پاراکلینیکی بود.
یافته ها
در مجموع 425 بیمار شامل 182 بیمار هوچکین (HD) با متوسط سنی 31.2±14.5 و (نسبت 1.6 مرد به زن) و 243 بیمار نان هوچکین (NHL) با متوسط سنی 41.8±16.1 (نسبت 2.2 مرد به زن) مورد بررسی قرار گرفتند. شایعترین علامت هنگام مراجعه در HD لنفادنوپاتی مدیاستن و ریه و سپس لنفادنوپاتی گردنی و در NHL لنفادنوپاتی گردنی بود. در HD لنفادنوپاتی تحت فکی (3.8%) بدون درگیری دهان و در NHL به ترتیب لنفادنوپاتی تحت فکی (11%)، درگیری غدد بزاقی تحت فکی و زیر زبانی (2.1%) ضایعات زخمی دهانی (1.6%) و تورم لوزه (0.8%) نشان داده شد. نودولار اسکلروزیس شایعترین شکل هیستوپاتولوژیک در این بررسی بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای لنفادنوپاتی گردنی در NHL و درگیری دهانی در 4.5% موارد این بیماری بر اهمیت معاینات دقیق تر دندانپزشکی و دهان تاکید می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
612
لینک کوتاه:
magiran.com/p477195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!