رابطه میان غلظت Substance P و Calcitonin Gene Related Peptide با لثه نواحی مختلف دندانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در مورد علت درگیری بعضی نواحی خاص لثه (نواحی دندان های 1 بالا و 6 بالا و پایین) در برخی بیماری های پریودنتال، هیچ توجیه قابل توجهی عنوان نشده است. با توجه به اینکه مناطق یاد شده نزدیک فورامن های محل گذر اعصاب قرار دارند و با توجه به اینکه نوروپپتیدها که از انتهای اعصاب آزاد می شوند، نقش مهمی در برانگیختن التهاب دارند، همچنین از آنجایی که به نقش SP و CGRP در بیماری های پریودنتال اشاره شده، بنابراین این تحقیق با هدف تعیین رابطه میان غلظت نوروپپتیدها با بافت سالم لثه نواحی مختلف دندانی صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
برای انجام این مطالعه تحلیلی، 17 نمونه بافت سالم لثه مربوط به دندان های 1 بالا و 6 بالا و پایین (گروه مورد) و 23 نمونه بافت سالم لثه مربوط به سایر نواحی دندانی (گروه شاهد) جمع آوری شدند. نمونه های جمع آوری شده مورد کشت 72 ساعته بافتی قرار گرفته، با روش EIA به تعیین غلظت SP و CGRP در مایع رویی (supernatant) کشت آنها اقدام شد. جهت انجام آنالیزهای آماری از آزمون های آماری غیرپارامتری (Non Parametric) Mann Whitney U و تعیین ضریب همبستگی Spearman استفاده گردید.
یافته ها
در تمامی نمونه های مورد مطالعه، به حضور قابل توجه هر دو نوروپپتید برخورد شد. در مورد CGRP مشخص شد که غلظت این نوروپپتید در لثه مربوط به نواحی دندانی 6 بالا و پایین، به طور قابل توجهی پایین تر از سایر نواحی بود (023/0» P). در مورد SP به اختلاف آماری معنی دار بین گروه های مورد و شاهد برخورد نشد.
نتیجه گیری
براساس یافته های بدست آمده از این تحقیق و با توجه به حضور SP و CGRP در تمام نمونه های بافت سالم لثه می توان چنین نتیجه گیری کرد که این دو نوروپپتید، احتمالا در تنظیم و حفظ سلامت بافت لثه نقش دارند و با توجه به پایین تر بودن غلظت CGRP در نواحی دندانی 6 بالا و پایین، شاید بتوان یکی از دلایل درگیری بیشتر این نواحی را در برخی بیماری ها به پایین بودن غلظت این نوروپپتید نسبت داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p481435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!