ارزیابی مقایسه ای خصوصیات نیرو - خمش سیم های ارتودنسی نیکل - تیتانیوم

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به طور معمول سیمهای ارتودنسی نیکل - تایتانیوم به ظاهر یکسان دارای خصوصیات یکسان نبوده و یکسان عمل نمیکنند. در حال حاضر در بازار ارتودنسی ایران سیمهای نیکل - تایتانیوم گوناگونی وجود دارد که انتخاب را برای عمل کننده دشوار ساخته است. این پژوهش با هدف مقایسه خصوصیات نیرو - خمش سیمهای نیکل - تایتانیوم سوپرالاستیک موجود در بازار تجاری ایران و کمک به انتخاب سیم مناسب برای مصارف درمانی صورت گرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بوده، و بصورت مشاهدهای صورت گرفت. در این پژوهش 50 سیم سوپرالاستیک با مقطع 016/0 اینچ (10 نوع سیم و از هر سیم 5 نمونه) با روش «تست خمش سه براکتی» در دمای o 27 سانتیگراد توسط دستگاه Hounsefield مدل H10KS در دانشکده متالورژی دانشگاه صنعتی شریف مورد آزمایش قرار گرفته، میزان نیروی اعمال شونده از سوی سیمها در فواصل 25/0 میلیمتری از حالت صفر تا خمش 3 میلیمتر و سپس در حالت باربرداری از حد 3 میلیمتر تا ناحی های که نیرویی اعمال نمیشود (permanent set) اندازهگیری و جداول، نمودارها و منحنی نیرو - خمش مربوط به هر سیم ترسیم گردید. با کمک نرم افزار SPSS و توسط آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) تجزیه و تحلیل آماری صورت گرفت و هر سیم با 9 سیم دیگر توسط آنالیز Tukey مقایسه شد.
یافته ها
اگر چه منحنی های بدست آمده شکل کلی منحنی سیمهای سوپرالاستیک را دارا بود ولی میزان اعمال نیرو از سوی سیمها در خمشهای مختلف تفاوتهای معنیدار آماری نشان داد. براین اساس 10 سیم فوق برحسب میزان اعمال نیرو به 3 گروه سبک (Rematitan، Global، Elastinol، Nitinol Sel)، متوسط (Chinese NiTi، Flex medics، Force II و Nitanium) و سنگین (Force I و Reflex TP) تقسیم شدند. به علاوه معلوم شد که حتی سیمهای مربوط به یک کارخانه و یک بستهبندی نیز کاملا یکسان عمل نمیکنند و با هم تفاوتهایی دارند که در این میان بیشترین پراکندگی در سیمهای مربوط به کارخانه TP و کمترین پراکندگی در سیمهای کارخانه Global مشاهده شد.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که تنها با مشاهده کلمه «سوپرالاستیک» بر روی بستهبندی سیمهای نیکل - تایتانیوم و تبلیغات ارایه شده از سوی کارخانه سازنده نباید به خرید و مصرف یک سیم خاص برای درمان هر نوع ناهنجاری اقدام نمود. توصیه کلی این است که ضمن توجه دقیق به ویژگی های اعلام شده از سوی کارخانه، دقت و احتیاط لازم نیز به عمل آید و به نتایج تحقیقات نیز نوجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 179
لینک کوتاه:
magiran.com/p481440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!