بررسی آگاهی دندانپزشکان عمومی شاغل در مطب های شهر تهران درباره بیماری سل در سال 1384

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری سل نخستین بیماری است که از سوی سازمان جهانی بهداشت در سال 1993 عنوان فوریت دریافت کرده است. دندانپزشکان طی دوران کار خود ممکن است با بیماران مبتلا به سل مواجه شوند. میزان آگاهی آنها از این بیماری میتواند در تشخیص و کنترل عفونت متقاطع، همچنین طرح درمان مناسب موثر باشد. هدف از این مطالعه سنجش آگاهی دندانپزشکان عمومی شاغل در مطب های خصوصی تهران بزرگ در سال 1384 درباره بیماری سل بود.
مواد و روش ها
در این بررسی توصیفی – تحلیلی 420 دندانپزشک (193 مرد، 227 زن، به ترتیب 46% و 54%) با سن 25 تا 65 سال و میانگین سن 3/7±3/34 که به روش خوشهای تصادفی انتخاب شده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه حاوی 18پرسش سه گزینهای بود که در 3 دسته 6 سوالی اطلاعات عمومی (تعریف، تشخیص و پاتولوژی)، داروها و تداخلات دارویی، و درمان دندانپزشکی قرار داشت. هر سوال یک گزینه «نمیدانم» نیز داشت. روایی محتوایی پرسشنامه توسط چند متخصص بیماری دهان و یک پزشک عمومی تایید شد. در سنجش آگاهی، تعداد پاسخهای درست بدون در نظر گرفتن نمره منفی مد نظر قرار گرفت. از آزمونهای SPSS-9، Chi – square و نوموگراف Lawshe''s، آنالیز واریانس و ضرایب همبستگی کندال برحسب شرایط برای آنالیز آماری استفاده شد.
یافته ها
متوسط تعداد پاسخهای درست به سوالات عمومی 0/1±9/1 (از حداکثر 6)، در مورد سوالات درمان و تداخل دارویی 1/1±6/1 (از حداکثر 6) و در مورد درمان دندانپزشکی 2/1±1/2 (از حداکثر 6) بود. نمره کلی (از حداکثر 18) بین 0 تا 11 با میانگین 5/2±7/5 (فاصله اطمینان 95% 9/5–4/5) قرار داشت. فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد و دانشگاه های دولتی تهران به ترتیب از آگاهی بیشتری برخوردار بودند.
نتیجه گیری
میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی شاغل در مطبهای خصوصی شهر تهران درباره بیماری سل بسیار ضعیف بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 211
لینک کوتاه:
magiran.com/p481441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!