بررسی تکرار پذیری گروه های آزماینده در انتخاب رنگ در دو منبع نوری با دو نمونه رنگ

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تکرارپذیری انتخاب رنگ توسط آزمایندگان از جمله مشکلات موجود در درمانهای پروستودنتیک به شمار میرود. با توجه به تاثیر نمونه های رنگ، همچنین منابع نوری مختلف بر انتخاب رنگ و تکرارپذیری آن، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تکرارپذیری گروه های آزماینده در انتخاب رنگ در دو منبع نوری با دو نمونه رنگ انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این تحقیق توصیفی – تحلیلی سه متخصص پروتزهای دندانی، سه دستیار و سه تکنسین انتخاب شدند. پس از اطمینان از سلامت دید رنگی آزماینده ها با انجام آزمون ایشی هارا (Ishihara) هر یک از آنها رنگ بیست دندان کانین سمت چپ فک بالا را با دو نمونه رنگ Vitapan 3 D – Master و Vita Classic در زیر دو نور روز و نور چراغ تصحیح شده دایالیت (Dialite) تعیین کردند. برای جلوگیری از ایجاد حافظه، نمونه رنگها کدبندی شدند. قبل از انتخاب رنگ دندانها پالیش شدند و تکرار آزمایش یک ماه بعد با آزماینده ها و بیماران انجام گرفت. اطلاعات ثبت شده در جدول اطلاعات با آزمون آماری آنالیز واریانس دو طرفه (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج حاکی از آن است که اثر متقابل معنی داری بین نمونه رنگها و میزان تجربه و آگاهی افراد در تکرارپذیری انتخاب رنگ وجود دارد (05/0P<) درصد تکرارپذیری متخصصین در کاربرد دو نمونه رنگ به طور معنی داری بیش از دستیاران و تکنسینها بود (05/0P<). درصد تکرارپذیری دستیاران در کاربرد نمونه رنگ Vitapan 3 D – Master به طور معنی داری افزایش می یابد (05/0P<). این افزایش در مورد تکنسینها و متخصصین معنی دار نبود (05/0P>). منبع نوری اثر معنیدار آماری در میزان درصد تکرارپذیری نداشت (05/0P>).
نتیجه گیری
افراد متخصص توانایی بیشتری در تکرارپذیری انتخاب رنگ داشتند به خصوص وقتی که از نمونه رنگ Vita Classic استفاده میشد. استفاده از نمونه رنگ Vitapan 3 D – Master افزایش قابل ملاحظهای در درصد تکرارپذیری دستیاران ایجاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p481444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!