بررسی نحوه رعایت بهداشت دهان در بین روزه داران شهر تهران در سال 83-1382

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شایعترین شکل بیماری لثه، ژنژیویت است و پلاک میکروبی به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز ژنژیویت مطرح میباشد. بنابراین در پیشگیری و درمان این بیماری باید به کنترل پلاک توجه خاصی مبذول داشت. امروزه برای پیشگیری و درمان ژنژیویت از آموزش بهداشت و کنترل پلاک استفاده میشود. از وسایلی که برای بهداشت دهان و برداشتن پلاک میکروبی استفاده می شود میتوان به مسواک، نخ دندان، خلال دندان، دهانشویه، آب و آب نمک اشاره کرد. برای انجام هر تحقیقی باید اطلاعات کافی راجع به جامعه مورد بررسی در دسترس باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی نحوه رعایت بهداشت دهان روزهداران شهر تهران در ماه مبارک رمضان میباشد تا نتایج بدست آمده زمینه و اطلاعات پایه برای تحقیقات بعدی باشد. لازم به ذکر است که چنین اطلاعاتی تاکنون در دسترس نبوده است.
مواد و روش ها
در این تحقیق توصیفی – تحلیلی از 880 نفر از افراد روزهدار مناطق 22گانه شهر تهران که در مساجد و پارکها و نماز جمعه حضور داشته و در ماه رمضان روزه میگرفتند، اطلاعات به طریقه مصاحبه و ثبت در پرسشنامه اطلاعاتی در زمینه نحوه استفاده آنها از وسایل بهداشتی در ایام روزه داری و ایام عادی جمع آوری شد. داده های بدست آمده از طریق نرم افزار Epicalc 2000 و با کمک آزمون chi square آنالیز شدند.
یافته ها
نتایج نشان دادند که تنها 01/6% افراد در ماه رمضان هنگام ظهر از مسواک استفاده میکردند، در صورتی که در ایام عادی 61/21% افراد هنگام ظهر مسواک میزدند. فراوانی نسبی افرادی که در ایام عادی سه وعده صبح، ظهر و شب مسواک میزدند، 61/12% و فراوانی نسبی افرادی که در ماه رمضان سه وعده سحر، ظهر و بعد از افطار مسواک میزدند، 54/4% بدست آمد. در ماه رمضان 4/43% افراد و در ایام عادی 78/35% افراد 2 وعده در شبانهروز مسواک میزدند. فراوانی نسبی زنانی که 2 وعده در روز و بیشتر از 2 وعده در ماه رمضان و ایام عادی مسواک میزدند نسبت به مردان نزدیک 10% بیشتر است، (این ارقاع از لحاظ آماری معنی دار میباشند، 000009/0P:، 000002/0P:). فراوانی نسبی افراد 21 تا 40 سال که در ایام عادی از مسواک استفاده میکردند به طور معنی داری از فراوانی نسبی سایر گروه های سنی بیشتر بود (001251/0P:). فراوانی نسبی افراد با مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر که در ماه رمضان و ایام عادی 2 وعده و بیشتر در طول شبانه روز مسواک میزدند به طور معنی داری از فراوانی نسبی افراد زیر دیپلم بیشتر بود (000000/0P:، 000001/0P:). فراوانی نسبی افرادی که در ماه رمضان 3 وعده مسواک میزدند در شمال تهران به طور معنی داری بیشتر از سایر نواحی بدست آمد (000373/0P:).
نتیجه گیری
با انجام این تحقیق چنین نتیجه گیری شد که اگر 2 بار و بیشتر در طول شبانهروز مسواک زدن را شاخص میزان توجه به بهداشت دهان فرض کنیم، میتوان اینگونه گزارش کرد که خانم ها بیش از آقایان، همچنین افراد دیپلم و بالاتر بیشتر از افراد زیر دیپلم به بهداشت دهانشان توجه دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p481449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!