مقایسه اثرات کلینیکی کاربرد جرم گیری به تنهایی و همراه با استفاده موضعی از اکسی تتراسیکلین در بیماران مبتلا به پریودنتیت اولیه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به توصیه هایی که امروزه در رابطه با کاربرد توام روش های مکانیکی و شیمیایی در کنترل پلاک میکروبی و بالطبع بهبود پریودنتیت ارائه شده است و با توجه به این نکته که تتراسیکین هیدروکلراید در مقابل پاتوژنهای پریودنتال اعم از پریودنتیت جوانان و بزرگسالان بسیار موثر است، مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثرات کلینیکی کاربرد جرمگیری به تنهایی و همراه با استفاده موضعی از اکسی تتراسیکلین در بیماران مبتلا به پریودنتیت اولیه انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی و تصادفی انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات از طریق مشاهده کلینیکی و مصاحبه و پر کردن فرم اطلاعاتی صورت پذیرفت، روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع آسان و در دسترس بود. 14 نفر از کارکنان بخش خدمات دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی با دامنه سنی 41-23 سال انتخاب شدند. در هر کوآدرانت یک دندان خلفی دارای پریودنتیت اولیه انتخاب شد. اندازهگیری اولیه شاخصهای پلاک PI، لثهای GI، خونریزی حین پروبینگ PBI و عمق پروبینگ PD انجام شد. پس از جرمگیری و صاف و هموار نمودن سطح ریشه برای کل دهان، طی دو هفته هر 48 ساعت یکبار شستشوی زیرلثهای با محلول mg/ml 5 اکسیتتراسیکلین برای دندانهای انتخاب شده نیمه راست یا چپ بیمار انجام گرفت. انتخاب سمت شستشو براساس ترتیب گرفتن بیمار یک در میان عوض میشد. شاخصهای فوق پس از 2 و 4 هفته مجددا اندازهگیری شدند. از آزمون آماری T زوجی و Wilcoxon signed Rank جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان دادند در هر دو گروه در کلیه شاخصها نسبت به ابتدای مطالعه پیشرفت حاصل شده بود که البته بیشترین بهبود طی دو هفته اول بدست آمد. در هفته چهارم نسبت به هفته دوم در هیچ شاخصی تفاوت قابل ملاحظهای مشاهده نگردید. بعلاوه در مقایسه بین دو گروه، اختلاف معنی داری بدست نیامد. تغییرات شاخصها از ابتدای مطالعه و هفته 4 به صورت زیر گزارش گردید: شاخص GI در گروه آزمایش از 59/1 به 84/0 و در گروه کنترل از 57/1 به 92/0 رسید. PD نیز در گروه آزمایش از 31/3 به 92/2 و در گروه کنترل از 24/3 به 85/2 رسید.
نتیجه گیری
با استناد به این مطالعه کلینیکی، کاربرد آنتیبیوتیک بصورت محلول شستشو دهنده اثر چندانی در روند بهبود بیماری نداشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
212 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p481451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!