مقایسه فراوانی موارد ریزنشت کرونالی پس از درمان ریشه و آماده سازی فضای پست با استفاده از پانسمان موقت ایرانی و خارجی با دو ضخامت به روش نشت باکتریایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه اهمیت سیل کرونالی در تعیین موقعیت درمان ریشه دندان موکدا مطرح می شود و لیکیج کرونالی که از خارج شدن پانسمان موقت و یا نبود ضخامت کافی آن ناشی می شود میتواند به درمان مجدد منجر شود که این امر هم برای بیمار و هم دندانپزشک ناخوشایند است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر ضخامت و نوع پانسمان موقت بعد از درمان ریشه دندان (RCT) و ایجاد فضای پست میباشد.
مواد و روش ها
این تحقیق از نوع تجربی بوده و روش نمونه گیری احتمالی ساده، میباشد. در این مطالعه تعداد 62 عدد دندان تک ریشه انتخاب و پس از دبریدمان سطحی و ایجاد حفرات Cl II به تهیه حفره دسترسی اقدام شد. سپس پاکسازی، شکلدهی و پر کردن کانالها انجام گرفت. در مرحله بعد برای هر دندان فضای پست آماده شد به طوری که حدود 6-5 میلیمتر از گوتاپرکا در انتهای کانال باقی ماند. پس از تعیین 4 گروه آزمایش 15 تایی در زمانهای مختلف (5، 10، 15، 20، 25، 30 روز) به بررسی باکتریال لیکیج 2 پانسمان ایرانی (Cavisol) و خارجی (Coltosol) در ضخامتهای یک و سه میلیمتر پرداخته شد.دندانها درون مولدهای پلاستیکی PCR قرار گرفتند و پس از استریل نمودن دندانها توسط اشعه گاما، مولدهای همراه نمونه های دندانی درون ویالهای شیشهای حاوی محیط کشت BHI استریل سوار شدند. از محفظه بالایی مولد پلاستیکی، روی پانسمان موقت سوش میکروبی شامل قارچ کاندیداآلبیکانس و باکتری انتروکوک فکالیس هر 7 روز تلقیح میگردید. در صورت عبور سوش باکتری یا قارچ از خلال پانسمان و پرکردگی کانال، محیط BHI کدر میشد. در مدت تحقیق نمونه ها هر روز مورد بازدید قرار گرفتند. در پایان داده ها با استفاده از آزمون Chi – square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
پس از تعیین فراوانی مشخص شد که در مقاطع زمانی 5، 10، 15، 20، 25 و 30 روز تفاوت معنی داری بین گروه های آزمایش از نظر موارد لیکیج وجود ندارد و همه گروه ها واجد یک مورد نشت در هفته سوم پس از تلقیح باکتری بودند. 32 نمونه از کل 60 نمونه آزمایش آلوده شده بودند که همگی حاوی انتروکوک فکالیس بودند. بقیه 28 نمونه حاوی قارچ کاندیداآلبیکانس بودند. گروه های دارای ضخامت کمتر، از روز پنجم و گروه های با ضخامت بیشتر پانسمان از روز دوازدهم شروع به نشت نمودند.
نتیجه گیری
آلودگی با ضخامت کم پانسمان سبب لیکیج سریعتر خواهد شد. پس از اتمام دو هفته بهتر است برای کاهش نشت به تعویض پانسمان یا ترمیم دائم اقدام نمود. پانسمان ایرانی و خارجی دارای زمان شروع نشت یکسان هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p481454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!