رابطه میزان نوتروفیل های بزاق کودکان 5-3 ساله مبتلا به و غیرمبتلا به Early Childhood Caries

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در مورد پاتوژنزEarly Childhood Caries (Nursing Caries)، بیش از همه بر نقش میکروارگانیسمها (بخصوص استرپتوکک موتانس) تاکید میشود. البته عوامل متعدد دیگری نیز در این بیماری دخالت دارند که پاسخهای ایمنی میزبان از جمله آنها میباشند. از میان عوامل مختلف سیستم ایمنی، در مورد نقش نوتروفیلها در جلوگیری یا بروز nursing caries، علیرغم اینکه بعنوان اولین خط دفاعی به حساب میآیند، تحقیقات چندانی صورت نگرفته است. با توجه به مطالب فوق، هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان نوتروفیلهای بزاق کودکان 5-3 ساله درگیر و غیردرگیر nursing caries در مهدکودکهای تهران در سال تحصیلی 81-1380 میباشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه نحلیلی Cross sectional تعداد 36 نفر از کودکان مبتلا به nursing caries و 36 نفر از کودکان Caries Free انتخاب و کلیه متغیرهای زمینهای که احتمال تاثیر آنها بر میزان نوتروفیلها داده میشد، حذف شدند. سپس جهت انجام آزمایشات، حدود 1 میلیلیتر بزاق از دهان هر فرد گرفته شد و پس از رنگآمیزی نسبت به اندازهگیری درصد نوتروفیلها اقدام گردید. از هر یک از نمونه ها یک فروتی نیز تهیه شده، جهت اجتناب از تورش کدگذاری انجام شد. نتایج دو نمونه گیری مورد مقایسه قرار گرفتند. از نرم افزار آماری SPSS Ver. 10 و همچنین آزمون Chi – square جهت آنالیز آماری استفاده گردید.
یافته ها
براساس آزمایش مزبور، میزان درصد نوتروفیلها در افراد مبتلا به nursing caries حدود 4/11± 6/23درصد و در افراد Caries Free 2/11±6/17 درصد برآورد گردید. با انجام آزمون آماری chi square مشخص شد که بین درصد نوتروفیل بزاق در بیماری nursing caries نسبت به بیماران Caries Free اختلاف آماری معنی داری وجود دارد(02/0P=).
نتیجه گیری
براساس یافته های بدست آمده از این تحقیق میتوان چنین نتیجه گیری کرد که در پاتوژنز بیماری nursing caries (همانند بیماری های پریودنتال)، افزایش نوتروفیلهای بزاق مطرح میباشد. به عبارت دیگر، در بیماری nursing caries مانند عفونتهای دیگر مهاجرت نوتروفیلها از خون به محیط دهان افزایش یافته که خود نشانه ای از دفاع بدن در مقابل بیماری میباشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
350 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p481484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!