بررسی اثر کلینیکی ژل ایزودان و سدیم فلوراید در کاهش حساسیت دندان ها متعاقب فاز اول درمان پریودنتال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
افزایش حساسیت دندانی یکی از عوارض جانبی درمانهای پریودنتال متعاقب جرمگیری و جراحی است. در حال حاضر عوامل ضد حساسیت متعددی وجود دارند که اثربخشی آنها منوط به انجام مطالعات کلینیکی منظم و دقیق میباشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر کلینیکی ژل نیترات پتاسیم (ایزودان) و سدیم فلوراید (فلوژل) در کاهش حساسیت دندانها متعاقب فاز اول درمان پریودنتال بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از 16 بیمار واجد شرایط، پس از انجام فاز اول درمان پریودنتال آزمونهای حساسیت بعمل آمده و 274 دندان حساس به ثبت رسید. سپس به صورت تصادفی و چرخشی در یک کوآدرانت ژل ایزودان و در یک کوآدرانت ژل فلوژل به کار برده شد و یک کوآدرانت نیز به عنوان گروه شاهد برگزیده و در آن از هیچ مادهای استفاده نشد. یک هفته و دو هفته بعد، ایندکس پلاک و میزان حساسیت از طریق آزمونهای مزبور ارزیابی شده و داده های بدست آمده براساس آزمونهای آماری Mann - whitney و Chi-square مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
گروه های درمانی ایزودان و فلوژل بلافاصله پس از جرمگیری و هفته اول اختلاف معنی داری را با گروه شاهد در کاهش حساسیت نشان دادند در صورتیکه بین این دو گروه در طول مطالعه اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همچنین در گروه ایزودان و شاهد بلافاصله بعد از جرمگیری و هفته دوم بعد از جرمگیری کاهش حساسیت از لحاظ آماری معنی دار بود، در صورتیکه بین دو گروه فلوژل و شاهد در همین فاصله زمانی این کاهش معنی دار نبود (05/0P>). کاهش پلاک ایندکس هم در هر گروه بین هفته اول و دوم معنیدار بود، اما این کاهش بین گروه های درمانی در همین فاصله زمانی معنیدار نبود.
نتیجه گیری
استفاده از ژل ایزودان و فلوژل در کاهش حساسیت دندانها موثر بوده و ماده ایزودان نسبت به فلوژل دارای اثر طولانیتری میباشد. همچنین با کنترل مناسب و دقیق پلاک میتوان درد و حساسیت را تا حدود زیادی کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
411 تا 414
لینک کوتاه:
magiran.com/p481487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!