بررسی رابطه میزان تری گلیسرید و کلسترول خون و وضعیت پریودنتال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در سالهای اخیر نقش عفونتهای پریودنتال به عنوان عاملی خطرساز (Risk factor) برای برخی بیماری های سیستمیک توجه خاصی را به خود جلب کرده اند. مطالعات اخیر به تاثیر عفونتهای پریودنتال بر مشکلات سیستمیک نظیر بیماری های عروق کرونر قلب، فشار خون و دیابت اشاره داشته اند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان چربی های خون ناشتا در افراد مبتلا به بیماری های پریودنتال و افراد سالم از نظر پریودنتال صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش تحلیلی (Analytical) انجام گرفت. 40 بیمار مبتلا به پریودنتیت مراجعه کننده به بخش پریودنتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قبل از انجام هر گونه درمان پریودنتال گروه مورد و 40 فرد غیر مبتلا به پریودنتیت گروه شاهد را تشکیل دادند. پارامترهای پریودنتال Probing Pocket Depth (PPD)، Plaque Index (PLI)، Bleeding On Probing (BOP) و Clinical Attachment Level (CAL)برای کلیه دندانها اندازه گیری شدند. پارامترهای پاراکلینیکی اندازهگیری شده عبارت بودند از:Total cholestrole، Triglyceride، LDL و HDL. سپس شاخص توده بدنی (Body Mass Index) و تعداد دندانهای از دست رفته در هر بیمار ثبت گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای آماری اسمیرنوف – کلوموگروف، Kruskal Wallis، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی Spearman، Exact Fisherو Student – tاستفاده شد. نتایج آزمونها در سطح معنی داری 05/0 ارائه شدند.
یافته ها
نتایج بدست آمده حاکی از این بود که بین پارامترهای پاراکلینیکی اندازهگیری شده در گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری وجود نداشت اما در گروه شاهد بین میزان BOP و کلسترول ارتباط معنیدار مستقیم وجود داشت، بدین معنی که با افزایش میزان BOP در گروه شاهد، میزان کلسترول افراد افزایش یافته بود(01/0=P) و در گروه مورد نیز بین میزان PPD با کلسترول،LDL و تعداد دندانهای از دست رفته ارتباط معنی دار مستقیم وجود داشت، بدین معنی که با افزایش PPD میزان کلسترول، LDL و تعداد دندانهای از دست رفته نیز افزایش یافت (037/0=P، 034/0=P، 019/0=P). همچنین در گروه مورد بین میزان BOP با کلسترول و LDL رابطه مستقیم معنی دار وجود داشت یعنی با افزایش میزانBOP، مقدار کلسترول وLDL در افراد افزایش یافته بود(005/0=P، 006/0=P).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در بیماران مبتلا به پریودنتیت با افزایش پارامترهایBOP وPPD، میزان کلسترول وLDL خون افزایش می یابد اما مشخص نیست که تغییرات مشاهده شده در متابولیسم لیپیدها علت پریودنتیت میباشند یا پیامد آن.
زبان:
فارسی
صفحات:
447 تا 453
لینک کوتاه:
magiran.com/p481493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!