بررسی میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان دوره راهنمایی شهر زاهدان نسبت به بهداشت دهان و دندان در سال تحصیلی 82-1381

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
از آنجا که پیشبرد و تغییر مطلوب در عادات بهداشتی مردم، آگاهی از وضعیت بهداشت فعلی آنها را ایجاب مینماید، در این مطالعه با هدف ارزیابی سطح آگاهی و نگرش دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر زاهدان نسبت به بهداشت دهان و دندان صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی 800 دانشآموز مقطع راهنمایی (431 پسر و 369 دختر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه خوداجرا شامل متغیرهای جنس، سطح تحصیلات، نوع مدرسه، شغل و سطح تحصیلات والدین و میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان، جمعآوری شدند. اطلاعات بدست آمده توسط برنامه آماری SPSS Ver. 10 و آزمون chi – square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد 6/60% دانش آموزان از آگاهی متوسط و 6/29% از آگاهی مطلوبی برخوردار بودند. 3/17% دانش آموزان دارای نگرش مثبت نسبت به بهداشت دهان و دندان و 45% دارای نگرش متوسطی بودند. ارتباط معنی داری میان آگاهی و نگرش والدین نسبت به بهداشت دهان با سطح تحصیلات و موقعیت شغلی آنها وجود داشت(001/0P<). همچنین ارتباط میان سطح تحصیلات دانشآموزان، نوع مدرسه، و جنسیت آنها با میزان آگاهی آنان از بهداشت دهان، معنی دار بود(001/0P<). دانش آموزان دختر، دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی و نیز پایه سوم راهنمایی، از آگاهی بهتری برخوردار بودند. 5/56% دانش آموزان حداقل دو بار در روز مسواک میکردند و 8/18% نخ دندان بکار میبردند. 43% آنان در 12 ماه گذشته هیچگونه ملاقات دندانپزشکی نداشتند. در 75% آنان مهمترین منبع اطلاعات بهداشت دهان و دندان، دندانپزشک و والدین بودند و نیز عادات مناسب بهداشتی (حداقل دو بار در روز مسواک کردن و کاربرد نخ دندان) و ملاقات دندانپزشکی در یک سال اخیر با میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان ارتباط مستقیم داشت.
نتیجه گیری
آگاهی دانشآموزان مدارس راهنمایی زاهدان نسبت به دانشآموزان تهرانی در سطح مطلوبی نبود. هرچه سطح تحصیلات والدین بالاتر رفته و از نظر شغلی و اجتماعی در موقعیت بهتری بودند، آگاهی و نگرش بهتری داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
492 تا 498
لینک کوتاه:
magiran.com/p481511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!