مقایسه اثرات ضد قارچ و ضد باکتریایی دهانشویه های پرسیکا، ماتریکا، ایرال وکس با کلرهگزیدین گلونات به صورت invitro

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
گرایش جهانی به طب گیاهی در دهه های اخیر منجر به تمرکز فعالیتهای تحقیقاتی جهت یافتن مستندات علمی این شاخه از طب گردیده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثرات ضد باکتری و ضد قارچ سه دهانشویه گیاهی(پرسیکا، ماتریکا، ایرالوکس) در مقایسه با دهانشویه کلرهگزیدین خارجی و ایرانی انجام گرفت.
مواد و روش ها
این تحقیق از نوع بررسی آزمایشگاهی تجربی بوده و جامعه مورد مطالعه شامل دو گروه از باکتری ها و قارچهای شایع پاتوژن دهانی و دهانشویه های گیاهی و کلرهگزیدین بودند. نمونه های میکروبی از مرکز کلکسیون ایرانی خریداری و با آزمونهای تشخیصی کاتالاز، اپتوچین باسیتراسین و گرم تائید شدند. سوسپانسیون میکروبی هر کدام از سوشهای مورد آزمایش که عبارت بودند از: S. salivarius، S. sanguis، S. sabrinus، A. viscosus، C.albicans تهیه گردید. هاله عدم رشد با روش دیسک بررسی شد. حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد مربوط به هر کدام از دهانشویه ها برای هر یک از میکروارگانیسم ها با استفاده از روش رقت لوله ای تعیین شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون ANOVA انجام گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از این بررسی نشان دادند که دهانشویه های گیاهی در مقایسه با دو نوع دهانشویه کلرهگزیدین، اثرات آنتیباکتریال کمتری دارند که این نتیجه از لحاظ آماری معنیدار بود (01/0P<) ولی اثرات آنتیباکتریال دهانشویه ماتریکا نسبت به سایر دهانشویه های این تحقیق قابل ملاحظه بود.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که دهانشویه ماتریکا دارای اثرات آنتیباکتریال معنی داری نسبت به سایر دهانشویه ها است. اما برای کسب نتایج قطعی تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p481609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!