مقایسه دو نوع مرحله بندی تکاملی دندان مولر سوم در رادیوگرافی پانورامیک (Demirjian و Engstrom) از نظر ارتباط آنها با سن تقویمی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تعیین سن تقویمی افراد یکی از روش های مهم در تحقیقات پزشکی قانونی میباشد. از این طریق میتوان سن افراد فاقد اسناد مربوط به زمان تولد و یا دارای اشکال در ثبت آن، همچنین سن مجرمان زیر 18 سال یا بالای 18 سال را تشخیص داد. هدف از این مطالعه مقایسه دو نوع مرحله بندی تکاملی دندان مولر سوم در رادیوگرافی پانورامیک (روش های Demirjian و (Engstrom از نظر ارتباط آنها با سن تقویمی افراد مورد بررسی بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به روش cross – sectional از نوع diagnostic و در بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی تهران در سال 84–1383 انجام گردید. تحقیق بر روی 350 فرد با میانگین سنی 15 تا 25 سال مراجعه کننده به بخش رادیولوژی صورت پذیرفت. کلیشه های رادیوگرافی توسط یک دستیار تخصصی پزشکی قانونی و یک متخصص رادیولوژی دهان و فک و صورت طبق هر دو روش Demirjian و Engstrom بررسی شدند. محاسبات آماری از طریق آزمونهایWilcoxon''s signed rank، Mann-whitney، Friedman، Paired T، Levene و ضرایب همبستگی کندال (tau-b) انجام پذیرفت.
یافته ها
فراوانی مراحل تکاملی مختلف در هر دو روش Demirjian و Engstrom با بالا رفتن مرحله تکاملی بیشتر گردید. در روش Demirjian تنها در مورد دندان مولر سوم چپ پایین، اختلاف آماری معنی داری بین پسران و دختران دیده شد، به این ترتیب که دندانهای پسران در مرحله تکاملی بالاتری قرار گرفته بودند، در روش Engstrom در مورد دندان مولر سوم راست و چپ پایین، دندانهای پسران در مراحل تکاملی بالاتری مشاهده شدند. در سایر موارد اختلافی بین دو جنس وجود نداشت. براساس سیستم پیشنهادی Calton در مورد ضرایب همبستگی، ارتباط روش Demirjian با سن در مورد دندانهای فک بالا، متوسط و در مورد دندانهای فک پائین، قوی بود. در مورد روش Engstrom نیز چنین نتیجه ای حاصل گردید اما ضرایب همبستگی در مورد هر دندان در روش Engstrom در این ارتباط پایینتر از Demirjian بود.
نتیجه گیری
مرحله بندی Demirjian روش بهتری جهت تعیین سن تقویمی نسبت به Engstrom داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p481615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!