بررسی شیوع آمنوره هایپوگونادوتروپیک در بیماران نابارور و میزان حاملگی به دنبال درمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آمنوره هیپوگونادوتروپیک یکی از انواع آمنوره اولیه است که در اثر کاهش ترشح GnRh از هیپو-تالاموس ایجاد می شود و موجب ناباروری می گردد. با توجه به اینکه ناباروری یکی از مشکلات مهم 15-10% زوجین می باشد، مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع آمنوره هایپوگونادوتروپیک در بیماران نابارور و میزان حاملگی آنها در پاسخ به درمان انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی- تحلیلی به منظور بررسی میزان بروز آمنوره هایپوگونادوتروپیک در میان زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری منتصریه مشهد از فروردین 1379 لغایت 1381 صورت گرفت. از مجموع 2150 مراجعه کننده که تحت بررسی قرار گرفتند 35 مورد آمنوره هایپوگونادوتروپیک داشتند. 3 مورد به علت عدم پیگیری ازمطالعه حذف شدند. اطلاعات جمع آوری شده شامل سن بیمار، طول مدت ناباروری، وضعیت قاعدگی، سابقه عمل جراحی یا بیماری های زمینه ای، چگونگی رژیم غذایی و مصرف دارو بود. همچنین معاینات ژنیکولوژی، آزمایشات هورمونی و سونوگرافی های لازم انجام و نتایج در پرسشنامه ای ثبت شد. بیماران سه دوره تحت درمان القاء تخمک گذاری قرار گرفتند. جهت تایید حاملگی اندازه گیری b-hCG سرم و سونوگرافی واژینال مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات حاصل از پرونده جمع آوری و ثبت شد، سپس از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آماری تحلیلی مانند تست t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری P<0.05 تلقی شد.
نتایج
محدوده سنی بیماران بین 35–20 سال و مدت ناباروری آنان بین 14-5/1 سال متغیر بود میزان شیوع آمنوره هایپوگونادوتروپیک در این مطالعه 6/1% بود. تمامی بیماران سطح سرمی FSH و LH کمتر از ml/5 mIU داشتند. میانگین سطح پرولاکتین 21.7±34.8 mIU/ml و سطح TSH 1.2±0.6 mIU/ml بود. به دنبال درمان، 14 مورد حاملگی (معادل 7/43%) ایجاد شد.
نتیجه گیری
شیوع ناباروری به علت آمنوره هیپوگونادوتروپیک به میزان 16 در هزار نفر بود. این نوع ناباروری از مواردی است که به خوبی با درمان های رایج تحریک تخمک گذاری قابل درمان است و در این مطالعه با وجود مدت کم دوره درمان (3 سیکل) در 7/43% موارد بارداری روی داد. انتظار می رود با افزایش طول مدت درمان موفقیت بیشتری به دست آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p482990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!