ارتباط سطح سرمی آنزیم های ALT و AST با درجه تغییرات آماسی و فیبروز در کبد بیماران مبتلا به هپاتیت کبد چرب غیر الکلی جهت تعیین اعتبار روش تجدید نظر شده Brunt برای نمره دهی به ضایعات کبدی NASH

پیام:
چکیده:
مقدمه بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شامل طیفی از ضایعات کبدی می باشد که در یک سمت آن تجمع چربی بدون آماس و در سمت دیگر هپاتیت کبد چرب غیرالکلی (NASH) قرار دارد که باعث تخریب پیشرفته پارانشیم و منجر به فیبروز و سیروز کبدی شده و بدین جهت برخلاف نظر قبلی مبنی بر بی خطر بودن تجمع چربی در کبد، شماری از این بیماران را به طرف نارسایی کبد می برد. برای تعیین پیش آگهی و بررسی تاثیر اقدامات مختلف درمانی در سیر بیماری، وجود یک سیستم درجه بندی برای تعیین شدت آماس و تخریب پارانشیم و میزان فیبروز ضروری به نظر می رسد. روش درجه بندی که در سال 1999 توسط Brunt و همکارانش از دانشگاه سنت لوئیس برای تعیین شدت ضایعات NASH پیشنهاد شده در عمل دارای برخی اشکالات کاربردی است. هدف اصلی از این مطالعه تعیین اعتبار روش درجه بندی تجدید نظر شده از طریق تعیین ارتباط نتایج آن با میزان آمینوترانسفرازهای سرم بیماران مبتلا به NASH می باشد.
روش کار
اسلایدهای میکروسکوپی 60 بیمار مبتلا به NASH توسط دو پاتولوژیست باتجربه به طور مجزا و مستقل از هم بررسی شدند به معیارهای هیستولوژیک چهارگانه شامل میزان استئاتوز، میزان آماس در پارانشیم کبد، میزان آماس در فضای پورت و تغییرات هیدروپیک سلول های کبدی براساس شدت و ضعف درجاتی از صفر تا 3 اعطا شد و با استفاده از تست Spearman’s rho ارتباط درجه شدت معیارهای هیستولوژیک با میزان آنزیم های آمینوترانسفراز از نظر آماری مورد بررسی قرار گرفت. برای محاسبه میزان توافق تشخیصی بین دو پاتولوژیست برای استفاده از روش درجه بندی فوق از روش Cohen kappa coefficient استفاده شد.نتایج ارتباط آماری خوبی بین شاخص های هیستولوژیک مورد نظر (به جز التهاب فضای پورت) و سطح سرمی آنزیم های آمینوترانسفراز وجود دارد (P<0.01). میزان توافق تشخیصی بین دو پاتولوژیست در نحوه گزارش ضایعات مختلف و مرتبط با NASH در همه شاخص های مورد بررسی در حد بسیار خوب بوده است (P<0.01).
نتیجه گیری
سیستم پیشنهادی اصلاح شده فوق برای تعیین شدت ضایعات مربوط به NASH سهولت استفاده، تکرارپذیری و اعتبار مناسب داشته و می تواند به عنوان یک سیستم درجه بندی برای تعیین شدت ضایعات کبد چرب غیرالکلی و هپاتیت ناشی از آن مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p483159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!